Table of Contents Table of Contents
Previous Page  55 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 100 Next Page
Page Background

53

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

• Hva forteller det om kvalitetene dine?

• Du har greid å komme til denne samtalen og legge ut om

utfordringene dine.

Det handler om å anerkjenne det vedkommende gjør samtidig som

man gjør vedkommende oppmerksom på strategiene han eller hun

bruker. Man kan også hjelpes til å se andre tiltak og mulige strategier.

Fremskrittsspørsmål

Innenfor LØFT- tradisjonen betraktes det som nyttigere å forklare

fremskritt fremfor å analysere tilbakegang. Men en ser at samtaler i

ulike organisasjoner gjerne dreier seg om problemene og årsaken til

problemene. Det er ikke galt i seg selv, men problemet er at en gjerne

dveler for mye over dette og at det blir et skjevt bilde som gjerne

også kan virke selvforsterkende.

Spørsmål som: «Hva har blitt bedre?» er helt sentralt innenfor denne

tradisjonen og tankesettet.

Ved å fokusere på forbedringer, blir aktørenes unike bidrag

konkretisert og anerkjent. Det bidrar til å gjøre menneskene mer

bevisste på det som faktisk fungerer. Det kan i sin tur også bidra til at

denne adferden gjentaes og forsterkes.

Nyttige punkter og nyttige spørsmål å stille

Johnsrud Langslet (2002) oppsummerer følgende sentrale punkter i

LØFT- metodikken. Punktene er forkortet av oss.

• Definer mål

• Formuler små konkrete og realistiske mål

• Skisser alle gevinstene av at alle målene blir oppnådd

• Registrer og kommenter det medarbeiderne gjør som er i tråd

med målene

• Bevisstgjør alle at «de som eier problemet, har svaret på

løsningen»