![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0055.png)
53
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
• Hva forteller det om kvalitetene dine?
• Du har greid å komme til denne samtalen og legge ut om
utfordringene dine.
Det handler om å anerkjenne det vedkommende gjør samtidig som
man gjør vedkommende oppmerksom på strategiene han eller hun
bruker. Man kan også hjelpes til å se andre tiltak og mulige strategier.
Fremskrittsspørsmål
Innenfor LØFT- tradisjonen betraktes det som nyttigere å forklare
fremskritt fremfor å analysere tilbakegang. Men en ser at samtaler i
ulike organisasjoner gjerne dreier seg om problemene og årsaken til
problemene. Det er ikke galt i seg selv, men problemet er at en gjerne
dveler for mye over dette og at det blir et skjevt bilde som gjerne
også kan virke selvforsterkende.
Spørsmål som: «Hva har blitt bedre?» er helt sentralt innenfor denne
tradisjonen og tankesettet.
Ved å fokusere på forbedringer, blir aktørenes unike bidrag
konkretisert og anerkjent. Det bidrar til å gjøre menneskene mer
bevisste på det som faktisk fungerer. Det kan i sin tur også bidra til at
denne adferden gjentaes og forsterkes.
Nyttige punkter og nyttige spørsmål å stille
Johnsrud Langslet (2002) oppsummerer følgende sentrale punkter i
LØFT- metodikken. Punktene er forkortet av oss.
• Definer mål
• Formuler små konkrete og realistiske mål
• Skisser alle gevinstene av at alle målene blir oppnådd
• Registrer og kommenter det medarbeiderne gjør som er i tråd
med målene
• Bevisstgjør alle at «de som eier problemet, har svaret på
løsningen»