![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0056.png)
54
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
• Se etter, kommenter det som virker og de fremskrittene du ser
• Finn ut av hva som har virket og gjør mer av dette
Etter Johnsrud Langslet (2002:134)
Steiro (2006) skriver at god og effektiv kommunikasjon handler om
både gode teknikker, men ikke minst også gode holdninger til andre.
Han trekker videre frem følgende råd for god kommunikasjon:
• Still åpne spørsmål
• Responder på ideer fremfor personer
• Bygg på andres ideer og tanker
• Undersøk hva du hører og spør gjerne etter mer konkretisering
og eksemplifisering
• Ikke avbryt. Vent til den andre har snakket ferdig. Still deretter
spørsmål.
• Involver alle
• Fokuser på ord, toneleie og kroppsspråk
- Hva er konsistent, hva er ikke konsistent?
• Vær konstruktiv
(Steiro, 2006)
Kommunikasjon og måten man kommuniserer er sentralt i LØFT.
Siden språket ikke er nøytralt, er det viktig å være bevisst på hvordan
vi kommuniserer og ikke minst hva vi fokuserer på. Johnsrud
Langslet (2002:134) gir disse gode LØFT- spørsmålene:
• Hva er de aller første små tegnene på at problemet er løst?
• Hvilke konkrete forandringer ønsker du skal skje?
• Hvordan vil du merke at problemene er løst?
• Hva vil du merke det på?
• Når du merker det, hva vil du gjøre som du ikke gjør så mye av
i dag?
• Hva vil andre gjøre annerledes når problemene er løst?