Omkrets av rektangel – Helklasserollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Omkrets av rektangel
Omkrets av rektangel
Undervisningssituasjon
Elever i 5. klasse jobber med å bruke kvadratiske brikker til å lage ulike rektangler. For hvert rektangel de lager, skal de tegne det i boka og finne arealet (målt i brikker) og omkretsen (målt i sidelengden av en brikke).
I en oppsummering av arbeidet foreslår en av elevene at omkretsen alltid vil være et partall. Læreren sier at det er en fin hypotese, at de må undersøke den nærmere, om det alltid stemmer, og hvorfor. Hun skriver oppgaven for elevene på tavla:
Er det alltid slik at omkretsen vil være et partall når vi lager rektangler av kvadratiske brikker? Hvis ja, hvorfor blir det slik?
Lærerens mål for økta er å hjelpe elevene, med utgangspunkt i deres arbeid, med å utvikle et argument ved generisk eksempel som viser at når vi lager rektangler med kvadratiske brikker, så er omkretsen (målt i sidekanten i brikken) alltid et partall.
Mål for samtalen videre
Læreren skal hjelpe elevene, med utgangspunkt i deres arbeid, med å utvikle et argument ved generisk eksempel som viser at når vi lager rektangler med kvadratiske brikker, så er omkretsen (målt i sidekanten i brikken) alltid et partall.
Oppgaven for studentene
Lage et rollespill for samtale i helklasse.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudentene skal øve på å planlegge og lede en samtale med elever med utgangspunkt i deres skriftlige arbeid. Målet for samtalen er at et gyldig argument for en generell sammenheng utvikles sammen med elevene.
- Lærerstudentene skal øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers ideer og tenking, respondere på elevers tenking, fremme og utvide elevers resonnering
- Fagbegreper utover resonnering og bevis: Rektangel, kvadrat, omkrets, partall, oddetall
Tidsbruk
To timer.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Med notater til lærerutdanner.
PowerPoint-fil (pptx)
Til å dele ut til studentene.