Areal av overflate – Helklasserollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
MENY
ARIL sidetopp
Areal av overflate
Areal av overflate
Undervisningssituasjon
Elevene på 6. trinn jobber med areal av overflater i rette prismer, og har fått en oppgave om å sammenligne overflatearealet i flere rette prismer med rektangulær grunnflate der omkretsen til rektangelet er gitt, og høyden i prismet er fast. Oppgaven dreier seg bare om de fire sideveggene. Gjennom utforsking oppdager elevene at arealet alltid er det samme.
Mål for samtalen videre
Elevene skal komme fram til og argumentere for den generelle hypotesen at glassveggene alltid har areal på 864 kvadratmeter så lenge høyden er 24 meter, omkretsen på grunnflaten er 36 meter og fasongen er et rett rektangulært prisme.
Oppgaven for studentene
Lage rollespill for samtale i helklasse.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudentene skal øve på å planlegge og lede en samtale med elever med utgangspunkt i en gitt dialog med elevutsagn. Målet for samtalen er at et gyldig argument for en generell sammenheng utvikles sammen med elevene.
- Lærerstudentene skal øve på å bruke flere typer MR-grep: fremme og utvide elevers resonnering.
- Fagbegreper utover resonnering og bevis: Rektangel, prisme, omkrets, areal, overflateareal.
Tidsbruk
Litt over to timer.
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.