En-til-to-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Én-til-to-rollespill
Én-til-to-rollespill
To elever jobber med en oppgave. Læreren kommer bort til bordet deres for å se hva de har gjort, og en samtale finner sted. Antakelig må læreren få vite mer om hva elevene har tenkt, og deretter forsøke å legge til rette for videre resonnering rundt oppgaven. Kanskje er det bare litt som mangler før elevene kommer helt i mål med arbeidet sitt, eller kanskje de er på feil spor og trenger mer støtte?
Én-til-to-rollespillene tar utgangspunkt i en konstruert situasjon som beskrevet ovenfor. Lærerstudentene får konkrete beskrivelser av hva målet med samtalen skal være. Elevenes arbeid med oppgaven blir gjort tilgjengelig for studentene gjennom for eksempel skriftlige arbeid eller utdrag av en overhørt samtale. Lærerstudentene får konkrete beskrivelser av hva målet med én-til-to-samtalene skal være.
Rollespillene gjennomføres i grupper på fire personer: En spiller læreren, to spiller elevene, og den fjerde er observatør. Sistnevnte tar notater underveis i planleggingen og støtter i gjennomføringen. Alle fire bidrar i diskusjoner og time-out. Ofte er flere elevpars arbeid beskrevet i ressursene, slik at det kan gjennomføres ulike rollespill og man veksler på hvem som er læreren.
Strukturen i øktene med én-til-to-rollespill er vanligvis slik:
- gruppe: sette seg inn i elevers arbeid (og dermed også sette seg inn i oppgaven elevene har arbeidet med)
- gruppe: planlegge spørsmål til hvert elevpar for å støtte elevenes matematiske resonnering, se for seg hva elevene kan svare
- felles: diskutere mulige spørsmål og svar
- gruppe: gjennomføre rollespill, bytte roller underveis
- felles: presentere noen rollespill (kan sløyfes)
- felles/gruppe: refleksjon
Til høyre finner du ulike opplegg der arbeidsformen er én-til-to-rollespill. Ressursene inneholder PowerPoint-presentasjoner med notater, elevarbeider og eventuelt oppgaveark eller annet materiale.