Introduksjonsøkter – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Introduksjonsøkter
Introduksjonsøkter
Målet med øktene er å introdusere begreper og rammeverk relatert til arbeid med matematisk resonnering og argumentasjon i skolen. I tillegg introduseres studentene for arbeidsformene skriving av forestilt samtale (økt 2) og rollespill (økt 3).
Det matematiske innholdet i alle tre øktene er multiplikasjon og tallteori.
Hver av øktene tar utgangspunkt i en PowerPoint-presentasjon, som kan brukes som en ledetråd gjennom økta. PowerPoint-fila inneholder utfyllende notater som er skrevet for å hjelpe underviseren å forstå tanken bak opplegget. Det er selvsagt mulig for underviseren å endre PowerPoint-fila for bruk i egen undervisning.
PowerPoint-fila inneholder aktiviteter for studentene, og det er laget oppgaveark som skal deles ut til studentene. I noen tilfeller er det skissert ulike alternativer man kan velge mellom i arbeidet med aktivitetene.
Det er skissert et tenkt tidsforbruk, men det kan justeres og tilpasses gjennom for eksempel ulike måter å gjennomføre aktivitetene på.
Økt 1
Økt 1 – matematisk resonnering, argumentasjon og bevis
Mål
- bli kjent med begrepene matematisk resonnering, argumentasjon og bevis
- kunne skille mellom ulike argumentasjonsformer
- vite om ulike typer oppgaver/hypoteser
Litteratur
- Kapittel 5 i QED 1-2 (2. utgave), skrevet i 2022 av O. Enge og A. Valenta
- Alternativt: hovedbegrepene fra kapittelet er kort introdusert her (PDF)
Tidsforbruk
4 timer.
PowerPoint-presentasjon (med notater) for økt 1 (pptx)
Deles ut til studentene
Økt 2 – generisk eksempel og skriving av forestilte samtaler
Økt 2 – generisk eksempel og skriving av forestilte samtaler
Mål
- utvikle bedre forståelse av sentrale aspekter ved generisk eksempel som argumentasjonsform
- bli kjent med skriving av forestilt samtale som en arbeidsform i lærerutdanning
Litteratur
Artikkel skrevet i 2022 av K. K. Arnesen i Tangenten, om generisk eksempel.
Tidsforbruk
4 timer.
PowerPoint-presentasjon (med notater) for økt 2 (pptx)
Deles ut til studentene
Økt 3 – MR-lærergrep og rollespill
Økt 3 – MR-lærergrep og rollespill
Mål
- bli kjent med ulike grep læreren kan bruke i samtale med elever for å støtte deres matematiske resonnering
- bli kjent med rollespill som en arbeidsform i lærerutdanning
Litteratur
Tekst skrevet i 2022 av A. Valenta, om undervisningspraksiser som kan støtte elevers matematiske resonnering (PDF).
Tidsforbruk
3 timer.
PowerPoint-presentasjon (med notater) for økt 3 (pptx)