Helklasserollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Helklasserollespill2
Helklasserollespill
En klasse har jobbet med en oppgave. Læreren har gått rundt og observert hva elevene har gjort, og skal nå gjennomføre en helklassesamtale med sikte på et gitt mål. I samtalen må læreren velge ut en hensiktsmessig rekkefølge å trekke fram forskjellige elevsvar i, knytte dem sammen, og eventuelt fremme videre resonnering.
Helklasserollespillene tar utgangspunkt i en konstruert situasjon som beskrevet ovenfor. Lærerstudentene får konkrete beskrivelse av hva målet med samtalen skal være. Elevenes arbeid med oppgaven blir gjort tilgjengelig for studentene gjennom for eksempel skriftlige arbeid eller utdrag av en overhørt samtale.
Rollespillene gjennomføres i hel klasse: Én student eller gruppe spiller lærer, noen par av studenter spiller de forskjellige elevparene, og resten av studentene er observatører, med utvalgte roller å fokusere på. De som spiller læreren, kan ta time-out underveis, i tillegg til lærerutdanner. Strukturen i øktene med helklasserollespill er vanligvis slik:
- gruppe: sette seg inn i elevers arbeid (og dermed også sette seg inn i oppgaven elevene har arbeidet med)
- gruppe: planlegge spørsmål til hvert elevpar for å støtte elevenes matematiske resonnering, se for seg hva elevene kan svare
- felles: diskutere mulige spørsmål og svar
- gruppe: gjennomføre rollespill
- felles: gjennomføre rollespill i plenum
- felles/gruppe: refleksjon
Til høyre finner du ulike opplegg der arbeidsformen er helklasserollespill. Ressursene inneholder PowerPoint-presentasjon med notater, elevarbeider og eventuelt oppgaveark eller annet materiale.