Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Aril: Argumentasjon gjennom rollespill i lærerutdanninga

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Aril: Argumentasjon gjennom rollespill i lærerutdanninga
  2. Øktene
  3. Helklasserollespill

Språkvelger

Helklasserollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga

×
  • ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
    • Bakgrunn
    • Øktene
      • Introduksjonsøkter
      • Én-til-én-rollespill
      • En-til-to-rollespill
      • Helklasserollespill
        • Doble divisor og dividend
        • Multiplikasjon av brøk
        • Omkrets av rektangel
        • Areal av overflate
      • Forestilte samtaler
    • Vanlige spørsmål om bruk av ARiL
    • Kontakt oss
MENY

ARIL sidetopp

Dekorasjon. Foto


Helklasserollespill2

Helklasserollespill

En klasse har jobbet med en oppgave. Læreren har gått rundt og observert hva elevene har gjort, og skal nå gjennomføre en helklassesamtale med sikte på et gitt mål. I samtalen må læreren velge ut en hensiktsmessig rekkefølge å trekke fram forskjellige elevsvar i, knytte dem sammen, og eventuelt fremme videre resonnering.

Helklasserollespillene tar utgangspunkt i en konstruert situasjon som beskrevet ovenfor. Lærerstudentene får konkrete beskrivelse av hva målet med samtalen skal være. Elevenes arbeid med oppgaven blir gjort tilgjengelig for studentene gjennom for eksempel skriftlige arbeid eller utdrag av en overhørt samtale.

Rollespillene gjennomføres i hel klasse: Én student eller gruppe spiller lærer, noen par av studenter spiller de forskjellige elevparene, og resten av studentene er observatører, med utvalgte roller å fokusere på. De som spiller læreren, kan ta time-out underveis, i tillegg til lærerutdanner. Strukturen i øktene med helklasserollespill er vanligvis slik:

  • gruppe: sette seg inn i elevers arbeid (og dermed også sette seg inn i oppgaven elevene har arbeidet med)
  • gruppe: planlegge spørsmål til hvert elevpar for å støtte elevenes matematiske resonnering, se for seg hva elevene kan svare
  • felles: diskutere mulige spørsmål og svar
  • gruppe: gjennomføre rollespill
  • felles: gjennomføre rollespill i plenum
  • felles/gruppe: refleksjon

Til høyre finner du ulike opplegg der arbeidsformen er helklasserollespill. Ressursene inneholder PowerPoint-presentasjon med notater, elevarbeider og eventuelt oppgaveark eller annet materiale.


ARiL Lisenskode

Lisenskode

CC BY 4.0


Flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning

Se flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning.


Card deck Helklasserollespill

Først seks smilefjes på linje delt med en vertikal strek i midten slik at det er tre smilefjes på hver side. Så to rader med seks smilefjes i hver, delt med en vertikal strek i midten slik at det er seks smilefjes på hver side. Foto

Doble divisor og dividend

Forklare og argumentere for en regnestrategi.
Et rektangel delt først i fire bortover med tre deler skravert, deretter delt i fem nedover der to deler er skravert. PNG

Multiplikasjon av brøk

Argumentere for en hypotese.
Et rektangel satt sammen av seks kvadratiske brikker. Foto

Omkrets av rektangel

Argumentere for en sammenheng mellom form og omkrets.
To rette prismer med rektangulær grunnflate. PNG

Areal av overflate

Argumentere for en generell egenskap.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo