Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Aril: Argumentasjon gjennom rollespill i lærerutdanninga

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Aril: Argumentasjon gjennom rollespill i lærerutdanninga
  2. Øktene
  3. Forestilte samtaler

Språkvelger

Forestilte samtaler – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga

×
  • ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
    • Bakgrunn
    • Øktene
      • Introduksjonsøkter
      • Én-til-én-rollespill
      • En-til-to-rollespill
      • Helklasserollespill
      • Forestilte samtaler
        • Selvvalgt oppgave gjennomført med elever
        • Antall faktorer i et kvadrattall
    • Vanlige spørsmål om bruk av ARiL
    • Kontakt oss
MENY

ARIL sidetopp

Dekorasjon. Foto


Skriving av forestilte samtaler

Skriving av forestilte samtaler

Som i de ulike rollespillene tar arbeidsformen skriving av forestilte samtaler utgangspunkt i en gitt undervisningssituasjon (en klassesamtale eller samtale med noen elever, noen skriftlige elevarbeid) og et mål for den videre samtalen læreren skal lede. Oppgaven for studentene blir å forestille seg en ideell samtale og å skrive samtalen helt eksplisitt – akkurat hva sier læreren, hva sier eleven(e), og hva skrives på tavla?

Sammenlignet med rollespill er denne arbeidsformen mindre dynamisk: Det å skrive en samtale tar mer tid enn å spille det ut, og det tar mer tid å gjøre endringer. På den andre siden gir de skriftlige, forestilte samtalene mulighet til å gå mer i detalj i det som er sagt og gjort. Det kan derfor være en nyttig arbeidsform når man jobber med temaer der detaljene er veldig viktige, for eksempel knyttet til samtaler som skal lede mot et matematisk gyldig bevis. Siden generisk bevis er viktig i skolematematikk og ofte vanskelig for studentene, er akkurat generisk bevis tema i flere av de forestilte samtalene her.

Det er tre faser i arbeid med forestilte samtaler i lærerutdanning, der den siste sløyfes. Studentene kan gjerne arbeide i par/grupper.


forestilte samtaler, toggler

Skriving av forestilte samtaler kan foregå i undervisning eller som en del av en innlevering / et arbeidskrav. Hvis etterarbeid skal foregå på samme undervisningsøkt, bør det velges en forholdsvis kort og rett fram samtale som skal skrives, slik som det som er skissert i økt 2 i introduksjonsøkter.

Etter at de forestilte samtalene er skrevet, kan lærerutdanneren gi tilbakemeldinger på dem (hvis de er levert som arbeidskrav), eller så kan etterarbeidet foregå i undervisning. I det siste tilfellet velger lærerutdanneren to til fire av de forestilte samtalene, kopierer dem opp til alle studentene og lar dem diskutere samtalene i grupper (gjerne på tvers av gruppene som skrev sammen i utgangspunktet). I begge typer etterarbeid (lærerutdannerens tilbakemeldinger eller gruppearbeid i undervisningen) kan man ta utgangspunkt i (noen av) punktene nedenfor:

  1. Hvordan blir det framhevet i samtalen hvorfor hypotesen stemmer på et gitt eksempel? Blir nøkkelideen diskutert i flere vekslinger mellom lærer og elever eller noen få? Hva gjør læreren for å få med (flere) elever med på tenkingen?
  2. Hvordan blir generaliseringen av argumentet framhevet i samtalen? Blir generaliseringen diskutert i flere vekslinger mellom lærer og elever eller noen få? Hva gjør læreren for å få med (flere) elever med på tenkingen?
  3. Hvordan støtter læreren elevenes resonnering? Hvordan blir elevene utfordret til å resonnere videre, generalisere, videreutvikle sine argumenter?
  4. Hvordan inkluderer læreren elevene i samtalen? Er det elever eller læreren som kommer med de viktigste faglige bidragene i samtalen? Hvilken rolle har læreren, og hvilke roller har elevene i samtalen?
  5. Hvordan brukes tavla for å fremme matematiske viktige poeng? Hva er det som skrives/tegnes på tavla, og hvordan kan det hjelpe elevene til å være med i diskusjonen?

Etter at studentene har sett på noen utvalgte forestilte samtaler og diskutert dem ut fra konkrete punkter, eller etter at studentene har fått en tilbakemelding fra lærerutdanneren, kan de se på nytt på den forestilte samtalen de har skrevet selv. De kan vurdere om det er ting som kan forbedres, og diskutere hvordan det kan gjøres, og de kan prøve å gjøre de endringene slik at samtalen blir enda bedre.

Skriving av forestilte samtale, del 2

Til høyre finner du to ulike opplegg med skriving av forestilt samtale. Ressursene inneholder oppgaveark til studentene og et eller flere eksempler på forestilte samtaler med innspill fra en lærerutdanner på aspekter som kan diskuteres med studentene.


ARiL Lisenskode

Lisenskode

CC BY 4.0


Flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning

Se flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning.


Card deck Forestilte samtaler

Regnestykker. Foto

Selvvalgt oppgave gjennomført med elever

Argumentasjon ved generisk bevis for en generell hypotese.
Ilustrasjon: mange tall. PNG

Antall faktorer i kvadrattall

Argumentasjon ved generisk bevis for en generell hypotese.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo