Bakgrunn – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Utviklingen av ARiL-ressursene
Utviklingen av ARiL-ressursene
ARiL-ressursene er utviklet som en del av ProPrimEd-prosjektet, som har som overordnet formål er å utvikle ny kunnskap om elevers læring, læreres praksiser og lærerstudenters læring innen arbeid med resonnering og bevis i barneskolen. Dette gjøres i nært samarbeid med lærere og lærerutdannere. I tillegg til ARiL-ressursene for bruk i lærerutdanninga har vi også utviklet ressurser for lærere i skolen.
Noe av bakgrunnsmaterialet til ARiL-ressursene (elevarbeider, opplegg, episoder) er basert på det vi har samlet inn på skoler som en del av prosjektet. De fleste aktivitetene som er utgangspunkt for ARiL-oppleggene, er utviklet og prøvd ut i flere klasser på Matematikk 1 (1–7) ved NTNU, i samarbeid med lærerutdannerne som underviste klassene. Noen av aktivitetene ble utviklet og prøvd ut i andre kurs ved NTNU. Oppleggene, slik de er presentert på denne nettiden, er ferdigstilt på bakgrunn av erfaringene vi gjorde oss i denne prosessen.