Multiplikasjon av brøk – Helklasserollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Multiplikasjon av brøk
Multiplikasjon av brøk
Undervisningssituasjon
Elevene på 6. trinn har tidligere arbeidet med at en situasjon på formen «en brøk av en brøk» handler om multiplikasjon av de to brøkene, det er ikke nytt for elevene. Så langt har de arbeidet med multiplikasjon av brøk ut fra ulike regnefortellinger og illustrasjoner. De får nå følgende oppgave:
Et borettslag har en gresslette der de har tenkt å lage lekeplass. De skal bruke 3/4 av sletta til lekeplass, og 2/5 av dette området skal dekkes med asfalt til sykkelbane. Hvor stor del av gressletta skal sykkelbanen dekke? Tegn og forklar hvordan du tenker.
Skriv oppgaven som et regnestykke og svaret som en brøk. Ser du noen sammenheng mellom tallene i regnestykket og tallene i svaret? Prøv å forklare hvorfor det blir slik.
Vi skal se på arbeidet til fire grupper. Her er et eksempel på arbeidet til to av gruppene:
Mål for samtalen videre
Lærer skal sammen med elevene, og med utgangspunkt i deres arbeid, utvikle et argument som viser hvorfor 3/4 ∙ 2/5 er det samme som (3 ∙ 2) / (4 ∙ 5).
Oppgaven for studentene
- Lage et rollespill for samtale i helklasse.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudentene skal øve på å planlegge og lede en samtale med elever med utgangspunkt i deres skriftlige arbeid. Målet for samtalen er at et gyldig argument for en generell sammenheng utvikles sammen med elevene.
- Lærerstudentene skal øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers ideer og tenking, respondere på elevers tenking, fremme og utvide elevers resonnering.
- Fagbegreper utover resonnering og bevis: Brøk som operator, arealmodell.
Tidsbruk
Litt over to timer.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.