Doble divisor og dividend – Helklasserollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
MENY
ARIL sidetopp
Doble divisor og dividend
Doble divisor og dividend
Undervisningssituasjon
Elevene på 7. trinn arbeider med regnestrategier i divisjon og har fått en oppgave om sammenhenger i divisjonsstykker. Her skal de først oppdage og beskrive en sammenheng, før de skal argumentere for at den stemmer generelt.
Vi skal se på arbeidet til fire grupper. Her er et eksempel på deler av argumentasjonen fra en av gruppene.
Mål for samtalen videre
Læreren skal hjelpe elevene, med utgangspunkt i deres arbeid, med å utvikle et gyldig argument for at svaret i et divisjonsstykke er det samme dersom man dobler både divisor og dividend.
Oppgaven for studentene
Lage et rollespill for samtale i helklasse.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudentene skal øve på å planlegge og lede en samtale med elever med utgangspunkt i deres skriftlige arbeid. Målet for samtalen er at et gyldig argument for en generell sammenheng utvikles sammen med elevene.
- Lærerstudentene skal øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers ideer og tenking, respondere på elevers tenking, fremme og utvide elevers resonnering.
- Fagbegreper utover resonnering og bevis: divisjon, målingsvisjon og delingsdivisjon.
Tidsbruk
Litt over to timer
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.
Planleggingsdokument (PDF)
Til lærerutdanner.