Aril: Argumentasjon gjennom rollespill i lærerutdanninga
ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARiL er en ressurspakke utviklet for matematikkundervisning i grunnskolelærerutdanning. Ressursene er ment å brukes av lærerutdannere i undervisning om matematisk resonnering, argumentasjon og bevis på mellomtrinnet i syklus 1. ARiL er utviklet i 2023 som en del av arbeidet med ProPrimEd-prosjektet ved NTNU. Oppleggene er utviklet og prøvd ut i flere klasser på Matematikk 1 (1–7) ved NTNU, i samarbeid med lærerutdannerne som underviste klassene. Noen av aktivitetene ble utviklet og prøvd ut i andre kurs ved NTNU.
I lærerutdanningsforskning pekes det stadig oftere på et behov for å organisere arbeid med studenter rundt sentrale undervisningspraksiser, og i ARiL legges det opp til bruk av ulike typer rollespill og skriving av forestilte samtaler i arbeid med matematisk resonnering. Du kan lese om bakgrunnen for arbeidsformen og om de sentrale begrepene innen matematisk resonnering som brukes i ressursene.
ARiL består av tre introduksjonsøkter og en rekke økter organisert rundt ulike typer rollespill og skriving av forestilte samtaler – se knappene nedenfor. I introduksjonsøktene introduseres lærerstudentene for sentrale begreper relatert til matematisk resonnering, argumentasjon og bevis, og grep som kan støtte dette i arbeid med elever. Introduksjonsøktene inkluderer også et første møte med rollespill og skriving av forestilt samtale som arbeidsform.
Øktene med rollespill og forstilte samtaler har ulik kompleksitet både når det gjelder både form (helklassesamtale er gjerne mer kompleks enn én-til-én samtale) og aspekter ved matematisk resonnering som framheves (å lede samtale mot et bevis er gjerne mer komplekst enn mot å identifisere et mønster). Det er ulike matematiske temaer som tas opp i øktene: multiplikasjon, divisjon, brøk og måling. Tanken er ikke at alle øktene skal brukes i arbeid med et fag, men at man som lærerutdanner kan velge hva som kan passe, og når, kan bruke noen av øktene under arbeid med tema matematisk resonnering og/eller de ulike matematiske temaene. Undervisere ved NTNU har gjort seg noen erfaringer knyttet til bruk av ressursene.
Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål eller kommentarer til ressursene.