Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Aril: Argumentasjon gjennom rollespill i lærerutdanninga

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Aril: Argumentasjon gjennom rollespill i lærerutdanninga
  2. Øktene
  3. Én-til-én-rollespill

Språkvelger

En-til-en-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanning

×
  • ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
    • Bakgrunn
    • Øktene
      • Introduksjonsøkter
      • Én-til-én-rollespill
        • Strategier innen divisjon
        • Mønster i multiplikasjonstabell
        • Sammenligning av brøker
        • Summen av tre påfølgende tall
      • En-til-to-rollespill
      • Helklasserollespill
      • Forestilte samtaler
    • Vanlige spørsmål om bruk av ARiL
    • Kontakt oss
MENY

ARIL sidetopp

Dekorasjon. Foto


En-til-en-rollespill hovedside

Én-til-én-rollespill

Elever i en klasse jobber med en gitt oppgave. Læreren kommer bort til én og én elev, ser på hva eleven har gjort, og snakker kort med eleven. Antakelig må læreren få vite mer om hva eleven har tenkt, og deretter forsøke å legge til rette for videre resonnering rundt oppgaven. Kanskje er det bare litt som mangler før eleven kommer helt i mål med arbeidet sitt, eller kanskje er eleven på feil spor og trenger mer støtte?

Én-til-én-rollespillene tar utgangspunkt i en konstruert situasjon som beskrevet ovenfor. De ulike elevenes arbeid med oppgaven blir gjort tilgjengelig for studentene gjennom for eksempel skriftlige arbeid eller utdrag av en samtale. Lærerstudentene får konkrete beskrivelser av hva målet med én-til-én-samtalene skal være.

Rollespillene gjennomføres i studentpar: Én spiller læreren, og én spiller eleven. Det er gjerne flere samtaler med enkeltelever som skal gjennomføres, og studentene bytter på hvem som spiller lærer.

Strukturen i øktene med én-til-én-rollespill er vanligvis slik:

  • studentpar: sette seg inn i elevers arbeid (og dermed også sette seg inn i oppgaven elevene har arbeidet med)
  • studentpar: planlegge spørsmål til hver elev for å støtte elevenes matematiske resonnering, og se for seg hva elevene kan svare
  • felles: diskutere mulige spørsmål og svar
  • studentpar: gjennomføre rollespill, bytte roller underveis
  • felles: presentere noen rollespill (kan sløyfes)
  • felles/grupper: refleksjon

Til høyre finner du ulike opplegg der arbeidsformen er én-til-én-rollespill. Ressursene inneholder en PowerPoint-presentasjon med notater, oppgaveark til studentene og eventuelt annet materiale.


ARiL Lisenskode

Lisenskode

CC BY 4.0


Flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning

Se flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning.


card deck en til en rollespill

Bilde av gangetabellen for 8. Foto

Strategier innen divisjon

Argumentere for sin løsningsstrategi.
Bilde av tekst: mange 5 og 0. Foto

Mønster i multiplikasjonstabell

Søk etter mønster.
Elevtekst: 2/3, 7/8, 8/9, 5/4, 4/3. Alle brøkene er en del fra 1, men de har forskjellig størrelse. Foto

Sammenligning av brøker

Fremme en hypotese.
Mange regnestykker. Foto

Summen av tre påfølgende tall

Argumentere for en generell hypotese.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo