En-til-en-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanning
ARIL sidetopp
En-til-en-rollespill hovedside
Én-til-én-rollespill
Elever i en klasse jobber med en gitt oppgave. Læreren kommer bort til én og én elev, ser på hva eleven har gjort, og snakker kort med eleven. Antakelig må læreren få vite mer om hva eleven har tenkt, og deretter forsøke å legge til rette for videre resonnering rundt oppgaven. Kanskje er det bare litt som mangler før eleven kommer helt i mål med arbeidet sitt, eller kanskje er eleven på feil spor og trenger mer støtte?
Én-til-én-rollespillene tar utgangspunkt i en konstruert situasjon som beskrevet ovenfor. De ulike elevenes arbeid med oppgaven blir gjort tilgjengelig for studentene gjennom for eksempel skriftlige arbeid eller utdrag av en samtale. Lærerstudentene får konkrete beskrivelser av hva målet med én-til-én-samtalene skal være.
Rollespillene gjennomføres i studentpar: Én spiller læreren, og én spiller eleven. Det er gjerne flere samtaler med enkeltelever som skal gjennomføres, og studentene bytter på hvem som spiller lærer.
Strukturen i øktene med én-til-én-rollespill er vanligvis slik:
- studentpar: sette seg inn i elevers arbeid (og dermed også sette seg inn i oppgaven elevene har arbeidet med)
- studentpar: planlegge spørsmål til hver elev for å støtte elevenes matematiske resonnering, og se for seg hva elevene kan svare
- felles: diskutere mulige spørsmål og svar
- studentpar: gjennomføre rollespill, bytte roller underveis
- felles: presentere noen rollespill (kan sløyfes)
- felles/grupper: refleksjon
Til høyre finner du ulike opplegg der arbeidsformen er én-til-én-rollespill. Ressursene inneholder en PowerPoint-presentasjon med notater, oppgaveark til studentene og eventuelt annet materiale.