Subtraksjon av brøk – En-til-to-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Subtraksjon av brøk2
Subtraksjon av brøk
Undervisningssituasjon
Eilif og Klara på 5. trinn deler pult. Nå har de løst oppgaven 3/5 − 1/2 hver for seg.
Dette har de skrevet i bøkene sine:
Læreren kommer bort til de to elevene
Læreren kommer bort til de to elevene
Læreren: Kan du fortelle hva du har gjort, Eilif?
Eilif: (2 1/2)/5 er det samme som 1/2, og da er svaret 1/10 siden halvparten av en femtedel er en tidel.
Læreren: Klara, skjønte du hva Eilif har gjort?
Klara: Nei! Jeg har tegnet det sånn som dette. Men jeg vet ikke hva brøken i svaret er.
subtraksjon av brøk del 2
Lærerens mål for samtalen videre er at Klara skal forstå Eilifs løsning på oppgaven.
Oppgave for studentene
Lage et rollespill for samtalen mellom læreren og de to elevene.
Faglig innhold i opplegget
Lærerstudentene starter med å gjøre seg kjent med Eilifs løsningsstrategi. De må vurdere om dette er en gyldig strategi, og gi et argument for at den er det (argumentere for enkelttilfelle).
Lærerstudentene må øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers tenking, respondere på den og fremme resonnering.
Fagbegreper utover matematisk resonnering: ekvivalente brøker, modeller av brøk.
Tidsbruk
Knapt to timer.
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.