Omvendt proporsjonalitet 2 – En-til-to-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Omvendt proporsjonalitet 2
Omvendt proporsjonalitet 2
Undervisningssituasjon
I klassen der de har jobbet med å måle lengden av klasserommet med tau, fortsetter læreren neste økt med å si:
«Denne strikkepinnen lå i sekken. Jeg målte lengden av klasserommet med den i går ettermiddag, og måltallet jeg fikk, var 18 strikkepinner. Nå vet jeg at denne strikkepinnen er 40 cm. Jeg vet også at måltallet som Kristian og Leyla fikk med sin taulengde, var ‘6 og litt’. Hvor lang er taulengden til Kristian og Leyla? Forklar hvorfor løsningen deres er riktig.»
Elevene arbeider i par med oppgaven. De skriver ned arbeidet sitt. Den overordnede sammenhengen elevene jobber med, er omvendt proporsjonalitet i måling. Det betyr at når en måleenhet er k ganger større enn en annen måleenhet, så blir måltallet k ganger mindre hvis man måler med den første måleenheten, enn hvis man måler med den andre. Det konkrete målet for økta er at de skal finne ut, og argumentere for, at tauet er omtrent tre ganger lengre enn strikkepinnen.
Læreren går rundt og ser hva elevene har gjort, og snakker med elevparene. Et elevpar har kommet fram til en ganske riktig løsning. Et annet elevpar har bommet, men kanskje ikke tenkt helt feil.
Mål for samtalen videre
Læreren kommer bort til elevparene, et og et, og snakker med dem, for å hjelpe elevene med å oppdage den sammenhengen som er målet for økta.
Oppgave for studentene
Lage rollespill for samtalen mellom læreren og to elevpar, basert på elevarbeider.
Faglig innhold i opplegget
Elevene i undervisningssituasjonen arbeider med MR-prosessen om å argumentere for enkelttilfelle (merk: De argumenterer ikke for omvendt proporsjonalitet generelt, men for at sammenhengen gjelder i akkurat dette tilfellet). MR-grep involverer å få fram, respondere og fremme resonnering.
Fagbegreper utover matematisk resonnering: Dette er en fortsettelse av den første økta om omvendt proporsjonalitet, og kan i likhet med denne kombineres med didaktisk teori om måling (av lengde).
Tidsbruk
Under to timer.
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.