Omvendt proporsjonalitet 1 – En-til-to-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Omvendt proporsjonalitet 1
Omvendt proporsjonalitet 1
Undervisningssituasjon
Elevene har målt klasserommet med ulike taustumper og fått ulike måltall. Osman og Sigrid har for eksempel målt at klasserommet er 24 taustumper langt, mens Malin og Amir har målt at det er 15 taustumper langt. Læreren har skrevet alle måltallene på tavla. Hun gir elevene en ny oppgave:
«Nå har dere alle fått forskjellige måltall. Noen sier at klasserommet er 15 taustumper langt, andre sier at det er 6 taustumper og en liten bit langt. Da lurer jeg på, kan dere se på måltallene og si noe om hvem som hadde den lengste taustumpen, og hvem som hadde den korteste? Diskuter sammen og forklar hvem som har lengst og kortest taustump.»
Læreren vil at elevene skal oppdage at det er en sammenheng mellom lengden på måleenheten og måltallet: jo lengre måleenhet, desto lavere måltall og omvendt.
Elevene arbeider i par, mens læreren går rundt og ser på det de gjør. Dette er et av elevarbeidene:
Mål for samtalen videre
Læreren kommer bort til hvert elevpar og snakker med dem med mål om at elevene skal oppdage sammenhengen «jo lengre måleenhet, desto lavere måltall og omvendt» i løpet av samtalen.
Oppgave for studentene
Lage rollespill for samtalen mellom læreren og til sammen fire elevpar, basert på elevarbeider.
Faglig innhold i opplegget
Elevene i undervisningssituasjonen arbeider med flere MR-prosesser: sammenligne, identifisere mønster og utvikle hypotese. MR-grepene lærerstudentene tar i bruk, er først og fremst å få fram og respondere på elevenes resonnering.
Fagbegreper utover matematisk resonnering: egentlig ingen, men opplegget kan med fordel kombineres med didaktisk teori om måling (av lengde). Begrepet «omvendt proporsjonalitet» behandles bare uformelt i opplegget. I opplegget Omvendt proporsjonalitet (2) fortsettes situasjonen fra dette opplegget, og der vil begrepet defineres mer presist.
Tidsbruk
Under to timer
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.