Mønster i divisjonMønster i divisjon – En-til-to-rollespill – Øktene –ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Mønster i divisjon hovedside
Mønster i divisjon
Undervisningssituasjon
En klasse på 6. trinn arbeider med følgende oppgave:
Hvilket regnestykke gir størst svar? Kan du finne det ut uten å regne ut svaret på regnestykkene (men det er greit dersom du vet svaret).
- 24:12 eller 24:4
- 5:1 eller 5:0,5
- 18:4 eller 18:10
- 3:4 eller 3:7
- 238:15 eller 238:16
- 7:3 eller 7:0,3
- 12:0,1 eller 12:0,01
- 2,4:1,1 eller 2,4:0,11
- 21:0,3 eller 21:0,000000001
Lærerens mål for økta er at elevene gjennom utforskingen av disse oppgavene skal oppdage en sammenheng mellom størrelsen på divisor og svaret på divisjonsstykket (når dividenden er uendret). To elever har jobbet seg gjennom alle oppgavene, men ikke funnet noen sammenheng. Læreren kommer bort til de to elevene.
Mål for samtalen videre
Læreren skal støtte de to elevenes arbeid med å oppdage og utforme en generell hypotese.
Oppgaven for studentene
Lage et rollespill for samtalen mellom læreren og de to elevene.
Faglig innhold i opplegget
Lærerstudentene starter med å selv sette seg inn i oppgaven. Oppgaven involverer å lete etter mønster/sammenhenger, generalisere og utforme en (generell) hypotese.
Lærerstudentene må øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers tenking, respondere på den og fremme resonnering.
Fagbegreper utover matematisk resonnering: målings- og delingsdivisjon, estimering.
Tidsbruk
To timer