Summen av tre påfølgende tall – En-til-en-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
MENY
ARIL sidetopp
Summen av tre påfølgende tall
Summen av tre påfølgende tall
Undervisningssituasjon
Elever på 7. trinn jobber med følgende oppgave:
Skjer det alltid, aldri eller noen ganger at summen av tre påfølgende tall er delelig med 3?
Elevene er enige i at svaret er alltid, men de har ulike måter å argumentere for det. Her er to av argumentene:
Mål for samtalen videre
Læreren skal snakke med hver av elevene, få fram tenkingen til eleven og respondere på den. Videre skal hun hjelpe hver elev med å videreutvikle sitt argument mot et bevis ved generisk eksempel.
Oppgaven for studentene
Lage rollespill for de ulike én-til-én-samtalene mellom lærer og hver av elevene.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudenter skal øve på lede samtaler som skal støtte elever i å videreutvikle sitt argument mot et bevis, i dette tilfelle bevis ved generisk eksempel.
- De skal øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers tenking, respondere på den, fremme og utvide elevers resonnering videre.
- Fagbegreper utover matematisk resonnering: delelighet.
Tidsbruk
To timer
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.