Mønster i multiplikasjonstabell – En-til-en-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Mønster i multiplikasjonstabell
Mønster i multiplikasjonstabell
Undervisningssituasjon
Elever på 4. trinn jobber med følgende oppgave:
Her er den lille multiplikasjonstabellen som viser alle multiplikasjonsstykkene opp til 10 ganger 10. I tabellen er det mange tallmønster. Prøv å finne minst to tallmønster. Marker dem i tabellen og beskriv dem med ord.
Vi skal se på arbeidene til tre av elevene. Her er et av dem:
Mål for samtalen videre
Læreren skal snakke med hver av elevene, få fram tenkingen til hver elev og respondere på den. Videre skal hun hjelpe hver elev med å uttrykke mønsteret/mønstrene eleven har sett, og fremme elevens resonnering mot å oppdage et mønster til, gjerne et som er en videreutvikling av et av mønstrene eleven har sett allerede.
Oppgaven for studentene
Lage rollespill for de ulike én-til-én-samtalene mellom lærer og hver av elevene.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudenter skal øve på samtaler som skal støtte elever i å uttrykke mønster de har sett, og videreutvikle dem eller finne nye mønster.
- De skal øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers tenking, respondere på den og fremme elevers resonnering videre.
- Fagbegreper utover matematisk resonnering: multiplikasjon.
Tidsbruk
To timer.
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.