Strategier innen divisjon – En-til-en-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
MENY
ARIL sidetopp
Strategier innen divisjon hovedside
Strategier innen divisjon
Undervisningssituasjon
Line er lærer på 4. trinn. Hun starter timen med å fortelle at sønnen hennes har ryddet i de gamle lekene sine og funnet noen gamle Game Boy-spill som han solgte på loppemarked i helga. Han tjente 328 dollar på å selge spillene, og han solgte hvert spill for 8 dollar.
Elevene skal finne ut hvor mange spill han solgte. Line går rundt og ser på hva elevene har gjort.
Her er noen av deres arbeider:
Mål for samtalen videre
Line skal snakke med hver av de fire elevene, hun skal få fram tenkingen til eleven og et argument for hvorfor eleven mener at strategien gir mening og svaret er riktig.
Oppgaven for studentene
Lage rollespill for de ulike én-til-én-samtalene mellom lærer og hver av elevene.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudenter skal øve på samtaler som skal fremme argumentasjon for et enkelt tilfelle – hvorfor løsningsstrategien gir mening i den gitte konteksten (oppgaven), og hvorfor svaret må være rett.
- De skal øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers tenking, respondere på den og utvide elevers resonnering mot argumentasjon.
- Fagbegreper utover matematisk resonnering: målings- og delingsdivisjon, ulike strategier.
Tidsbruk
To timer.