Sammenligning av brøker – En-til-en-rollespill – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Sammenligning av brøker
Sammenligning av brøker
Undervisningssituasjon
Elever på 5. trinn jobber med følgende oppgave:
7/8 2/3 5/4 8/9 4/3
Sett brøkene i rekkefølge fra lavest til høyest uten å gjøre om til fellesnevner eller regne om til desimaltall eller prosent.
Hva har brøkene til felles? Finnes det en sammenheng som gjør at man lett kan sammenligne brøker av denne typen, og hva er sammenhengen?
Vi skal se på arbeidet til tre av elevene. Her er et av dem:
Mål for samtalen videre
Læreren skal gå bort til hver av elevene, få fram tenkingen til eleven og respondere på den. Målet med samtalene er at elevene har begynt å forme en hypotese som i alle fall ikke er feil, før undervisningen går videre senere.
Oppgaven for studentene
Lage rollespill for de ulike én-til-én-samtalene mellom lærer og hver av elevene.
Faglig innhold i opplegget
- Lærerstudenter skal øve på samtaler som skal støtte elever i å fremme en generell hypotese – hjelpe dem med å se etter og uttrykke en sammenheng.
- De skal øve på å bruke flere typer MR-grep: få fram elevers tenking og respondere på den.
- Fagbegreper utover matematisk resonnering: sammenligning av brøker.
Tidsbruk
To timer
PowerPoint-fil (pptx)
Med notater til lærerutdanner.
Oppgaveark (PDF) | Oppgaveark (docx)
Til å dele ut til studentene.