Previous Page  36 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 222 Next Page
Page Background

36

ganske lenge. Imidlertid har de fleste nytte av hjelpemidler med talesyntese, som

f.eks. Sarepta enda lenger, fordi det ikke setter de samme kravene til motorikken

og persepsjonskapasiteten i hendene. Med henblikk på en generell sansemotorisk

tilbakegang med hørselen som den lengst aktive og best fungerende sansen, kan

det være fornuftig å vurdere en kombinert opplæring med punkt og hjelpemidler

med talesyntese relativt tidlig i forløpet. Alternative kommunikasjonshjelpemidler

er svært viktige for å opprettholde evnen til kontakt og gjensidig forståelse. Det

å bli forstått og sett har positiv virkning på psyken, og bidrar til økt initiativ og

utholdenhet. Hos brukere med JNCL er dette absolutt en hovednøkkel til å få i gang

meningsfylt aktivitet. Om man kommuniserer godt med hjelpemidler, har dette stor

overføringseffekt på etterfølgende, praktiske situasjoner. De fleste deltar med større

iver og innsats, og bruker og den som bidrar med assistanse har muligheten til å

trekke med seg emnet over i en ny situasjon og samtale om det som ble formidlet

ved hjelp av data eller annet. Med henblikk på hukommelsesprosedyrene, hvor

korttidsminnet svekkes, er det av den største betydning å ha en fortløpende aktivitet,

særlig ved innføring og arbeid med dataverktøy med en auditiv komponent. Dette

er fordi hørselen fungerer lengst og best og er en forsterkende faktor når det gjelder

oppmerksomhet og mental organisering. Tidlig innarbeiding av dette, og også

eventuelle taktile tegn, kan være fornuftige strategier i læringssammenheng med

tanke på å etablere holdepunkter i langtidsminnet.

På et svært sent stadium har personer med JNCL vansker med i det hele å uttrykke

seg. Dette har sammenheng med degenerative forandringer på flere prosesser i

hjernen, både de som omfatter ekspressivt språk, hukommelse og motorikk og

utvikling av bl.a. demens. Vedlikehold av «ja» og «nei»-tegn uttrykt ved håndkontakt

kan være til hjelp.

Dersom man satser på en slik metode må det innøves, om ikke

fra begynnelsen, så i alle fall fra et tidspunkt hvor man begynner å registrere en del

funksjonsendringer av betydning.