Previous Page  37 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 222 Next Page
Page Background

37

3.2.5 Sammendrag

Vi kan skille mellom to typer hukommelse. Den ene omfatter erindring av faktiske

opplysninger, mens den andre gjelder ferdigheter. Hukommelse er en forutsetning for

læring. Den er knyttet til hippocampus, og til andre, spredte deler av hjernen.

Faktiske opplysninger kommer inn under begrepet kunnskapslæring. Dette omfatter

både korttids- og langtidshukommelse. Korttidshukommelsen fungerer som en hjelp

til å mestre mange daglige aktiviteter, f.eks. å erindre en handleliste.

Ferdighetslæring er i større grad tilknyttet aktiviteter. Dette krever lengre tid og

øvelse, men er til gjengjeld godt lagret i hukommelsen og kan hentes frem ved behov.

Personer med JNCL har størst utbytte av ferdighetslæring basert på prosedyrer, som

for en stor del er sammenfallende med langtidshukommelse. Et av hovedtrekkene

med sykdommen er at korttidsminnet svekkes i langt større grad enn langtidsminnet,

og er til mindre hjelp i takt med økende alder.

Mange har stort utbytte av å drive opplæring og aktivitet i tilknytning til spesielle

interesser. Dette har vist seg å være svært bevissthetsskjerpende, og muliggjør egne

initiativ og handling på en positiv måte.

Hos personer med JNCL er språkforståelsen intakt, mens evnen til å uttrykke seg

muntlig avtar ettersom muskelfunksjonen svekkes. Det er grunn til å poengtere at

øvelse og metodisk innsats på dette punktet vil ha positiv innvirkning i form av at

perioden med evne til å uttrykke seg forståelig forlenges. Det er absolutt ønskelig

med logopedhjelp, i det minste i form av veiledende virksomhet.

Når brukeren har fått opplæring på alternative kommunikasjonshjelpemidler, som

punktskrift, Sarepta og eventuelle tegn, er det meget viktig å opprettholde evnen

til bruk av dem lengst mulig. Dette betinger gode strategier og evne til langsiktig

tenking, både i skole og bolig.

3.3 Basale kroppsfunksjoner

3.3.1 Ernæring

Ernæringsproblemer oppstår innenfor alle formene for NCL. Dette utvikles på grunn

av motoriske vansker, og medfører problemer med å tygge og svelge maten. Det kan

vise seg relativt tidlig, men arter seg ulikt innenfor de forskjellige formene av NCL,

avhengig av motorisk tilbakegang. Innenfor typene av INCL (CLN1) og LINCL