Previous Page  34 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 34 / 222 Next Page
Page Background

34

med pedagogiske tiltak, desto større sjanser er det for at ferdighetene skal kunne

lagres innenfor de strukturene som omfatter langtidsminne. Det er særlig området

punktskrift og alternativ kommunikasjon som er aktuelle tiltaksområder. Derfor

står innlæring av alternative kommunikasjonsmetoder sentralt innenfor tidlige

tiltak for barn med JNCL. Digitale undervisningsprogram har vist seg å fungere

tilfredsstillende. I tillegg er det alltid essensielt å øve opp både grov- og finmotorikk,

da motoriske strategier er nøkkel til å beherske kommunikasjon, enten det dreier seg

om å anvende hendene sine på et tastatur, tegn eller verbal aktivitet.

Finmotorisk aktivitet ved fluebinding og sortering. Ill til venstre: Privat. Til høyre: OBL

Læringsevnen påvirkes av flere faktorer, bl.a. barnets personlighet, tilrettelegging i

skole og fritid, særinteresser og nevrodegenerativ status. Etablering av ny innlæring

og erindring har vist seg mest vellykket hvor barnets særinteresser har dannet

utgangspunkt for aktivitet. De fleste utvikler særinteresser på ett eller flere områder,

og mye pedagogisk og motorisk aktivitet har vist seg å kunne bli tilpasset innenfor

de fleste rammer av emner barnet er levende opptatt av. Jeg har eksempelvis møtt

barn med interesse for så ulike emner som Elvis, frosken Kermit, traktorer, øgler og

poesi for å nevne noe. Særinteressene har erfaringsmessig gjort barnet tilgjengelig,

både innenfor det spesielle området, men også derved mer i stand til å delta i og ha

utbytte av andre læringssituasjoner. Mange har kunnet etablere nye ferdigheter og

med utgangspunkt i særinteresser, og opprettholde et rikt aktivitetsnivå på grunnlag

av dette med tilpasning underveis.

Siden barnets subjektive verden endrer seg, både i et utviklingsperspektiv og med

varierende dagsform, er det svært viktig å tilpasse tiltakene innenfor rammene av

den daglige funksjonen og det som foregår i møtet mellom barnet og medspiller. Et

sentralt punkt vil også være å etablere en læringsramme med en såpass gjenkjennelig

grunnstruktur at den kan tilpasses endring i funksjonsnivå, så variabel dagsform o.a.

ikke behøver å prege aktivitet i større grad enn nødvendig.