34
med pedagogiske tiltak, desto større sjanser er det for at ferdighetene skal kunne
lagres innenfor de strukturene som omfatter langtidsminne. Det er særlig området
punktskrift og alternativ kommunikasjon som er aktuelle tiltaksområder. Derfor
står innlæring av alternative kommunikasjonsmetoder sentralt innenfor tidlige
tiltak for barn med JNCL. Digitale undervisningsprogram har vist seg å fungere
tilfredsstillende. I tillegg er det alltid essensielt å øve opp både grov- og finmotorikk,
da motoriske strategier er nøkkel til å beherske kommunikasjon, enten det dreier seg
om å anvende hendene sine på et tastatur, tegn eller verbal aktivitet.
Finmotorisk aktivitet ved fluebinding og sortering. Ill til venstre: Privat. Til høyre: OBL
Læringsevnen påvirkes av flere faktorer, bl.a. barnets personlighet, tilrettelegging i
skole og fritid, særinteresser og nevrodegenerativ status. Etablering av ny innlæring
og erindring har vist seg mest vellykket hvor barnets særinteresser har dannet
utgangspunkt for aktivitet. De fleste utvikler særinteresser på ett eller flere områder,
og mye pedagogisk og motorisk aktivitet har vist seg å kunne bli tilpasset innenfor
de fleste rammer av emner barnet er levende opptatt av. Jeg har eksempelvis møtt
barn med interesse for så ulike emner som Elvis, frosken Kermit, traktorer, øgler og
poesi for å nevne noe. Særinteressene har erfaringsmessig gjort barnet tilgjengelig,
både innenfor det spesielle området, men også derved mer i stand til å delta i og ha
utbytte av andre læringssituasjoner. Mange har kunnet etablere nye ferdigheter og
med utgangspunkt i særinteresser, og opprettholde et rikt aktivitetsnivå på grunnlag
av dette med tilpasning underveis.
Siden barnets subjektive verden endrer seg, både i et utviklingsperspektiv og med
varierende dagsform, er det svært viktig å tilpasse tiltakene innenfor rammene av
den daglige funksjonen og det som foregår i møtet mellom barnet og medspiller. Et
sentralt punkt vil også være å etablere en læringsramme med en såpass gjenkjennelig
grunnstruktur at den kan tilpasses endring i funksjonsnivå, så variabel dagsform o.a.
ikke behøver å prege aktivitet i større grad enn nødvendig.