Previous Page  33 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 222 Next Page
Page Background

33

3.2.3 Ferdighetslæring

Ferdighetslæring består i å lære prosedyrer og ferdigheter, og foregår mer langsomt

enn kunnskapslæring. Denne læringsformen krever motorisk aktivitet, f.eks. å lære

seg å sykle. Det tar tid, men når man først kan det, er ferdigheten selv etter mange

år forholdsvis lett å hente frem. Ferdighetslæring er ikke avhengig av områder i

tinninglappene, men er spredt over større deler av hjernen, bl.a. sterkt representert

i de motoriske områdene, hvor ferdighetene til en viss grad lagres som en form for

automatisering. Ved JNCL kan nye ferdigheter innlæres over et langt tidsperspektiv

og gå over i langtidshukommelsen og lagres som læring. Derfor er det også fornuftig

å knytte andre former for læring til motoriske ferdigheter, da dette sammen med

utført aktivitet har lettere for å kunne hentes frem og anvendes. Begrensningen

ligger bl.a. i utviklingen av bevegelseshemmende funksjoner, som forøket muskulært

spenningsnivå med reduksjoner i evnen til å foreta ønsket aktivitet. Endring i evnen

til å utføre bevegelser har en tendens til å medføre utvikling i en negativ spiral, med

reduksjon av ferdigheter som resultat. På et meget sent stadium inntrer demens,

som begrenser evnen til kommunikasjon. Oftest er det ikke lett å avgjøre hvorvidt

brukeren husker ferdigheten, men ikke kan utføre den pga. spasmer, eller hvorvidt

demensforandringer har satt en grense for ferdighetsutfoldelse. En kompliserende

faktor i det hele er at kommunikasjon ved å avlese hjelperes mimikk og annet

kroppsspråk ved synsinntrykk ikke er tilgjengelig på dette tidspunktet i utviklingen.

Når hørselskanalen stort sett er den eneste veien inn til brukeren og det er store

begrensninger mht. svaruttrykk oppstår usikkerhet, særlig mht. de fleste prosedyrer

som omfatter ferdigheter.

Hippocampus har forbindelse med flere områder, bl.a. thalamus og strukturer som

har betydning for stemningsleie

.

Noen fibre har også direkte kontakt innenfor

pyramidebanen, som går fra hjernebarken til ryggmargen og er viktig for kontroll

av viljestyrte bevegelser. En reléstasjon i forbindelsen mellom hjernebarken og de

strukturene som behandler impulser av betydning for læring og hukommelse er area

entorhinalis. Her integreres flere sansemodaliteter: Den mottar både visuell (syn) og

auditiv(hørsel) informasjon, og i tillegg også informasjon fra hud, muskler og ledd

(somatosensorisk informasjon). Via area entorhinalis mottar derfor hippocampus

sanseinformasjon som er betydelig bearbeidet og integrert. Vi kan derfor forestille oss

at informasjon gjennom ord kommer til disse områdene (i mediale temporalcortex og

hippocampus) enten vi ser (leser) eller hører eller leser med fingrene.

Ettersom sanseapparatet er nær knyttet til både motorikk og læring, anser man det

som essensielt å vektlegge innlæring av alternative metoder både for orientering

og kommunikasjon på et så tidlig stadium som mulig. JNCL har særlig innvirkning

på korttidshukommelsen ved at den svekkes, og jo tidligere man kommer inn