Previous Page  32 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 32 / 222 Next Page
Page Background

32

3.2 Språk og læring

3.2.1 Hukommelse og læring

Hukommelsen er knyttet til hippocampus, som er lokalisert til hjernens indre

strukturer. Dens oppgave er knyttet til læring og hukommelse. Hippocampusområdet

er av betydning for innlæringen og for det lærte i en viss tid. Der samles

informasjon som er nødvendige for å lagre hukommelse. Deretter er sannsynligvis

hukommelsessporene etablert i utbredte deler av hjernebarken. Vi kan grovt skille

mellom to hovedtyper av hukommelse: Den som gjelder å huske hendelser og

faktiske opplysninger (kunnskapslæring), og den som gjelder ferdigheter og vaner

(ferdighetslæring). Hukommelse i videste forstand er en forutsetning for læring. Noe

må ha blitt lagret som senere kan kalles frem. Vansker med å huske kan enten skyldes

at det lærte ikke lagres, eller at det ikke kan hentes frem ved behov.

3.2.2 Kunnskapslæring

Kunnskapslæring er det vi ofte forbinder med læring, for eksempel årstall, stedsnavn,

historiske hendelser o.l. Det omfatter også det å huske forhold omkring situasjonen

innlærte ting foregår i f.eks. klasserommet, hjemmet, forhold omkring den som lærer

fra seg og andre deltakere av en gruppe. Denne læringsformen kan foregå relativt

raskt, og en opplevd dramatisk hendelse kan gjøre så sterkt inntrykk at den huskes

resten av livet.

Når det gjelder å huske kunnskap, må man skille mellom korttidshukommelse og

langtidshukommelse. Korttidshukommelse er å huske ting man nettopp har lært, f.eks.

å kunne erindre et gatenummer og å finne det rett etter å ha fått opplysningen.

Skal man huske noe over lengre tid, må kunnskapen lagres i langtidshukommelsen.

Det er en prosess som forutsetter at viktige områder i tinninglappene, dvs.

hjerneområdene lokalisert omkring tinningene fungerer normalt. Innlærte ting fra

langt tilbake lagres her, dvs. at man f.eks. ikke har problemer med å huske det som

skjedde på et tidlig stadium i livet.

Ved JNCL oppstår også skade i de hjerneområdene som representerer

kunnskapslæring. Et typisk trekk ved utviklingen av JNCL er reduksjon, og senere

bortfall, av korttidshukommelsen. Barnet/ungdommen kan vedbli å stille repeterende

spørsmål eller utredning om den samme tingen, uten at svarene gjør nevneverdig

virkning. Dette er en situasjon som har konsekvenser for hvordan man legger opp

en lærings/øvingssituasjon, hvor det overordnede målet blir å lage en struktur som

med tiden kan ha sjanse til å feste seg i langtidshukommelsen og ikke minst skape en

følelse av gjenkjennelse og kontroll.