Previous Page  35 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 222 Next Page
Page Background

35

3.2.4 Språk/tale/kommunikasjon

Evnen til å forstå og behandle språk er en meget komplisert prosess, som

omfatter flere deler av hjernen. På grunnleggende nivå behandles impulser tilført

gjennom sanse- og bevegelsesapparatet. I tillegg kommer hukommelsesprosesser,

begrepsdanning, utvikling av strategier og problemløsing. Den sansemotoriske

delen er relatert til øvre og midtre del av hjernebarken, hukommelsen i tilslutning

til tinninglappene og begrepsdanning m.m. sentrert oppe og frontalt i hjernen. Disse

hovedområdene er forbundet med hverandre og flere andre underliggende systemer,

bl.a. dypere strukturer som omfatter følelsesmessige forhold.

Kommunikasjonsvansker er spesielt for barn og ungdommer med JNCL. Det kan

det virke som språkforståelsen er intakt svært lenge. Man kan imidlertid tidlig

høre rytmeforstyrrelse av talen. Den arter seg hakkete, løpsk gjennom et helt

setningsforløp med trykk på og ganske tydelig uttale av siste ord eller stavelse

i setningen. Barna gjentar seg, har vansker med å konsentrere seg og har ofte

problemer med å lytte til andres budskap. Etter hvert endrer mønsteret seg til å

omfatte færre ord og kortere setninger, hvor også lydstyrken avtar. På generelt

grunnlag kan man si at alt som kan være til hjelp i hverdagen når det gjelder struktur

og oversikt, vil også ha positiv effekt på talen. Da tale og verbal uttrykksevne

i så stor grad omfatter følelseslivet, er det mange individuelle variasjoner mht.

uttalehjelp. Mange har blant annet hatt nytte av diktlesing, som vektlegger rytmen

i språket, andre av sang, drama, aktiviteter med gjentagende motoriske handlinger,

som trommeslaging, boksing osv. Alle har imidlertid god nytte av å være motorisk

aktive, siden aktivitet bygger opp styrke, koordinering og utholdenhet. Det har direkte

konsekvenser for muskulaturen i brystregionen og er til god hjelp når det gjelder

talestrømmen, som blir kraftigere. Språk er en nøkkelfaktor i sosial sammenheng, og

det er det ønskelig at en logoped kobles inn overfor barn og unge med JNCL.

Siden barnet har klare intensjoner med talen og opplever at mottaker ikke forstår, kan

dette svært ofte medføre fortvilelse og aggresjonsutbrudd. Å sette daglige handlinger

inn i en stabil ramme, eller kontekst som kan tjene som en basis for felles forståelse

er dermed av vesentlig betydning for kommunikasjonen. En felles oppmerksomhet

og forståelse er selve grunnmuren for det å skape positive ringvirkninger i alle

aktiviteter.

Alle barn med JNCL får opplæring i punktskrift. Alternative metoder, som Sarepta

har også vist seg å fungere godt. Dette er et IKT-verktøy som også baserer seg

på lyd. Evnen til å beherske punktskrift avtar ettersom de motoriske vanskene

øker. Likeså begrenses fingerfølsomheten. Erfaringer har vist at mange som er

iherdige med å aktivisere seg, beholder de finmotoriske og taktile egenskapene