Previous Page  27 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 222 Next Page
Page Background

27

Informasjon ved hjelp av berøringssansen og lukt/smak. Ill: Privat, ALE

Endringer i motorisk funksjon skyldes forandringer i både det motoriske og

sensoriske system. Ved JNCL kan man se at gangmønsteret preges av overdrevne

bevegelser i stegføringen, noe som bl.a. skyldes nedsatt leddsans. Med leddsans

menes bevisst oppfattelse av stillingen og bevegelsen i ledd og av bevegelsenes

retning og hastighet. Ved nevrontap påvirkes den statiske delen av leddsansen, det vil

si oppfatning av stilling og posisjon, og evne til registrering av dynamisk bevegelse.

Både receptorer i hud, muskler og ledd kan bidra til leddsansen. Muskelspolene

gir etter alt å dømme det viktigste bidraget i store ledd som hofte og kne, mens

ledd- og hudreseptorer kanskje er av større betydning i finger- og tåledd. Slik sett

er bevegelseskontroll betinget av både aktivitet både i de delene av hjernen som

organiserer motorisk og de som foretar sensorisk kontroll. Reduksjon og bortfall av

synsinntrykk bidrar ytterligere til å vanskeliggjøre tolking av bevegelse og stilling.

Etter hvert reduseres også evnen til å tolke berøringsinntrykk, og man kan komme i

den situasjon at berøring fortolkes annerledes enn vanlig, og kan f.eks. oppfattes som

smerte. På grunn av bl.a. dette har barn og ungdom med JNCL særlige vansker med å

sette i gang bevegelser og vedlikeholde dem i en aktivitetskjede, både som spesifikk

trening og i dagliglivets aktiviteter (ADL). I sum medfører det nedsatt kroppskontroll.

Dette forsterkes på grunn av synsvanskene/synstapet, og kan gi seg utslag i usikkerhet

ved bevegelse og angst for å gjennomføre en handlingskjede eller skifte av posisjon

med større eller mindre vanskelighetsgrad. For å imøtekomme disse vanskene settes

det i gang med mobilitetstrening allerede ved sykdomsfrembruddet

.

Denne tar sikte

på å lære barnet å bevege seg ved å ta i bruk alternative sanser, som hørsel og ledd-

og muskelsans, samtidig som det vektlegges å utnytte all form for synsrest. Metoden

tilpasses barnet på det stadiet det er i utviklingen. For å kunne utøve handlinger

av varierende grad kreves mye øvelse i form av generell aktivitet og spesifikk

trening i form av tilrettelagte øvelser innenfor idrett, kroppsøving, fysioterapi og

fritidsaktiviteter.