Previous Page  97 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

87

6.1.3 Betydningen av midlertidighet, flyktighet, uvisshet og profesjo-

nalitet

Det flyktige og midlertidige hva angår relasjoner, bosted og sameksistens, er på mange

måter karakteristisk for livet i en barneverninstitusjon. De fleste

både miljøpersona-

let og ungdommene

er selvsagt klar over midlertidigheten. Dette forholdet vil også

være med på å prege det sosiale (sam-) spillet og de relasjoner og bånd som etableres

og utvikles, handlinger og samhandlinger, språk, stil og uttrykksformer. Miljøpersona-

let og ungdommene erkjenner

og forholder seg (mer eller mindre) til

noen mulig-

heter og begrensninger. Men selv om både ungdommen og miljøpersonalet er bevisst

det midlertidige i situasjonen, er det likevel slik at de i mange tilfeller ikke har et ek-

sakt tidsperspektiv å forholde seg til. Idet de ankommer institusjonen, vet ofte hverken

ungdommene eller de voksne hvor lenge de blir værende, selv om politikk og praksis i

dag tilsier at de ikke skal ha opphold lenge, helst ikke i overkant av et skoleår. Denne

uvissheten knyttet til eksakt oppholdstid og kanskje også knyttet til hvor ferden vil gå

videre, vil også kunne prege situasjonen. Filosof Espen Hammer har bidratt med en

artikkel i boka «Trygghet», som er én av flere i en bokserie fra forskningsprogrammet

CULCOM ved Universitetet i Oslo (Eriksen. Ed. (2006)). Boka tar for seg temaet

trygghet fra et tverrfaglig og mangesidig perspektiv. Hammer har en interessant inn-

fallsvinkel til begrepet trygghet og hva trygghet innebærer. Han skriver som følger: «

Å

være trygg knytter seg til evnen til å forutsi, forberede seg på og kontrollere et gitt

hendelsesforløp slik at det ikke lenger er (eller oppleves som) kontingent, men er noe

man regner med kan skje, vet at vil skje eller på ulike måter er i stand til å forholde

seg til. Å være trygg er å ha kontroll. Det dreier seg om å kunne plassere hendelser

innenfor en orden eller plan som gjør dem meningsfulle, forventede, forståelige

og

på en eller annen måte noe man kan styre utfallet av

» (2006: 33, 34).

Kan Hammers forståelse av trygghet si noe om den ovennevnte situasjonen preget av

usikkerhet, midlertidighet og flyktighet? Er samspillet mellom ungdommen og de

voksne (personalet) basert på trygghet? Det er interessant å reflektere rundt dette. For

ungdom som har opphold i institusjon, kan livet dreie seg om utrygghet i den forstand

at de opplever å ha lite innvirkning og kontroll i eget liv her og nå, og også over frem-

tiden. For de voksne kan det dreie seg om å oppleve uvisshet knyttet til hvor mye tid

de får sammen med ungdommen, og hvordan de på bakgrunn av dette skal planlegge,

tilrettelegge og «komme i posisjon» for å gi den omsorg, støtte og veiledning som

trengs for mestring og endring. Når det ikke foreligger et definert tidsperspektiv og

man ikke vet hva som skal skje videre etter institusjonsoppholdet, kan man bli utrygg,