GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
91
bolsk) verdi, og man tok gjerne utgangspunkt i historien og grunnleggerne når man
skulle beskrive dagens virksomhet. Stian uttalte dette i en intervjusamtale:
–
Nei, jeg tenker at ungdomshjemmet er ganske preget av (
x
) og (
x
), som med
kjærlighet åpnet en institusjon, for tolv år siden, eller noe sånn.
–
Ja. Hvordan har de fått til det?
–
Nei, si det. De jobbet jo «livskiten» av seg, men altså de, måten å drive en insti-
tusjon på (…). Altså, (
x
) hadde jo ferie for første gang i fjor sommer. Så (
x
)
har jo, alle ferie
ne før det har (
x
) hatt sammen med ungdommene.
Helt utrolig. Og den der kjærligheten som ligger i bunnen, den har preget insti-
tusjonen. Og det tror jeg også kommunene (barneverntjenestene) ser (…). Den
der godhetstanken som ligger i bunnen der, altså. Det er den som preger bar-
neperspektivet her mest, tror jeg, da.
–
Så du mener at det preger det, uten at det er jobbet spesielt bevisst rundt det?
Altså, det er bare måten (
x
) snakker og er på og sånn?Historien om (…)?
–
Ja, altså det er j
o umulig ikke å merke at (
x
) er et godt menneske. (…). Ped
a-
gogikken og det faglige var jo egentlig ganske på trynet når jeg starta, men
kjærligheten var desto sterkere, da. Altså det der…, de var så flinke til å ta inn,
se og verdsette hver eneste ungdom.
(…). Men nå er det jo mer krav til det fa
g-
lige og til dokumentering.
Kjærlighet er nettopp en av de grunnleggende verdiene som Barnevernsproffene etter-
lyser i barnevernet og i lovverket: «Kjærlighet kommer i mange former, mest handler
det om å bry seg og å kunne gi varme. Alle som jobber i barnevernet, må ha kjærlighet
i seg som de kan dele med oss. Hvis ikke blir det fort ‘kaldt’ og utrygt. Kjærlighet må
derfor bli del av formålsparagrafen i den nye barnevernloven» (Senneset, 2014)
28
.
Selv om ungdomshjemmet var annerledes smidd og driftet enn den virksomheten som
ble grunnlagt for mange år siden, så valgte flere ansatte i personalgruppen å trekke
frem deres engasjement basert på kjærlighet og omtanke også for å beskrive dagens
utgave. I realiteten var det kanskje likevel slik at voksende krav til profesjonalitet, fag-
lighet, sikkerhetstenkning, rapportering og dokumentering hadde svekket «kjærlig-
hetsdimensjonen»? Thrana (2013; 2016) har drøftet om det er mulig å anse kjærlighet
som en sentral kompetanse i dagens barnevernfaglige arbeid. Dette til tross for at bar-
28
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Kjarlighet-ma-bli-del-av-formalsparagrafen-i-den-nye-barnevernsloven-7768049.html
.