Previous Page  103 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

93

7. SKOLE

Alle ungdommene ved institusjonsenheten hadde skoletilbud. Noen fulgte ordinære

skoleplaner for sitt trinn. Andre hadde mer individuelt tilpassede opplegg med færre

undervisningstimer per uke, én-til-én-undervisning hvor ungdommen ikke hadde inn-

pass i en klasse, og/eller hjemmeundervisning. To av de seks ungdommene

gikk/begynte på videregående skole under feltarbeidsperioden. De øvrige gikk i åtten-

de, niende eller tiende trinn på ungdomsskolen. For tre av de seks ungdommene var

skolefravær, mangel på skolegang og ulike utfordringer knyttet til skole en bakenfor-

liggende faktor og medvirkende årsak til plasseringstiltaket.

7.1 Å snu negativ skoletrend – en viktig del av «bestillingen»

Å snu en negativ skoletrend kunne være én av flere viktige punkter som sto nedfelt i

barneverntjenestens tiltaksplan, eller i «bestillingen», som miljøpersonalet gjerne om-

tale den.

Litt enkelt sagt: De skulle tilrettelegge for

og motivere ungdommene til

skolegang.

De skulle følge opp leksearbeid og støtte ungdommene, slik at de opplevde positiv

utvikling og mestring. Overfor enkelte ungdommer var denne oppgaven den mest sent-

rale. Overfor andre var den mer en del av den alminnelige støtte som er å forvente av

den/de som har et omsorgsansvar.

I feltarbeidsperioden syntes de største utfordringene i forhold de ungdommene som

hadde strevd med skolegang

og som fortsatt gjorde det

å finne sted i morgentimene.

Det handlet om å få vekket ungdommen, å få ungdommen opp og ut av sengen og å få

ham/henne til å gjøre seg klar til å dra av sted for både å rekke og å gjennomføre sko-

ledagen. Målet for noen var å være nok til stede, gjøre nok lekser og gjennomføre nok

prøver og tentamener slik at det forelå et godt nok grunnlag til at man kunne sette ka-

rakterer. At skole var et sentralt tema ved institusjonsenheten fremgikk tidlig i feltar-

beidet, både gjennom observasjoner og etter hvert også i konversasjon med miljøper-

sonell og enkelt ungdommer. Her omtales temaet i samtale med Marian:

Går det an å si noe om hva du opplever at de voksne er mest opptatt av i hver-

dagen?