GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
85
På dette tidspunktet hadde ikke Andrea rukket å bli kjent med den enkelte voksne i
miljøpersonellgruppen og hadde derfor ikke et uttrykkelig og definert forhold til dem.
Bare det å lære seg navnene på de åtte personene som rullerte i langturnus, oppdelt i
fire dyader, tok tid. Å utvikle gode relasjoner var selvsagt enda mer tidkrevende. Men
selv om det tok tid å bli kjent, kunne likevel enkeltstående situasjoner og/eller hand-
linger gjøre inntrykk. Silje grunnet for eksempel på om ett spesielt tilfelle
–
hvor en
voksen gjennom kroppsspråk og kroppskontakt i form av å støtte, stryke og holde
rundt
–
kunne fortelle noe om ekte omsorg og omtanke. Hun syntes både rørt og litt
forundret over denne hendelsen:
–
Jeg vet ikke, jeg ble veldig overrasket da (…) var med meg til legen, og jeg sku
l-
le (..
.), så var hun så… hun støttet så mye. Det hadde jeg ikke trodd.
–
Så da ble du overrasket?
–
Det er ingen som har gjort sånn før, nei.
–
Det er ikke det?
–
Det føltes liksom som om hun brydde seg om meg, og sånn.
–
Så det gjorde inntrykk på deg? (…). Da følte du deg trygg, da, eller det var noe
godt?
–
Ja.
«Det føltes liksom som om hun brydde seg om meg, og sånn».
Det fremgikk av samta-
len at dette var viktig for Silje, at det føltes godt, men at det ikke nødvendigvis var
forventet.
6.1.1 Betydningen av rolle og utøvelse av rolle
I familier og hjem hvor det bor barn og/eller ungdommer, har de voksne vanligvis rol-
ler som mødre eller fedre. Å gi omsorg og kjærlighet er en del av rolleutøvelsen, og
man mener at foreldreomsorgen har stor betydning for barnets oppvekst og liv. Rollen
til en voksen som (delvis) bor og arbeider i en barneverninstitusjon, er noe annerledes.
Miljøarbeideren eller miljøterapeuten skal selvsagt også gi omsorg, men hun/han er i
et lønnet arbeidsforhold og skal utrette bestemte arbeidsoppgaver på vegne av en ar-
beidsgiver. De voksne som er i lag med ungdommene, arbeider ut ifra tiltaks- og hand-
lingsplaner. Det er «bestillinger» fra barneverntjenestene som danner grunnlag for de-
res virke, og de må også jevnlig evaluere det som gjøres med den enkelte ungdom.
Miljøpersonalet skal støtte og tilrettelegge for utvikling og endring i samspill med
ungdommene. De skal søke å få på plass ting som ikke er på plass, samarbeide med
andre samfunnsinstitusjoner/tjenester og med ungdommens familie og nettverk, og