Previous Page  95 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 95 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

85

På dette tidspunktet hadde ikke Andrea rukket å bli kjent med den enkelte voksne i

miljøpersonellgruppen og hadde derfor ikke et uttrykkelig og definert forhold til dem.

Bare det å lære seg navnene på de åtte personene som rullerte i langturnus, oppdelt i

fire dyader, tok tid. Å utvikle gode relasjoner var selvsagt enda mer tidkrevende. Men

selv om det tok tid å bli kjent, kunne likevel enkeltstående situasjoner og/eller hand-

linger gjøre inntrykk. Silje grunnet for eksempel på om ett spesielt tilfelle

hvor en

voksen gjennom kroppsspråk og kroppskontakt i form av å støtte, stryke og holde

rundt

kunne fortelle noe om ekte omsorg og omtanke. Hun syntes både rørt og litt

forundret over denne hendelsen:

Jeg vet ikke, jeg ble veldig overrasket da (…) var med meg til legen, og jeg sku

l-

le (..

.), så var hun så… hun støttet så mye. Det hadde jeg ikke trodd.

Så da ble du overrasket?

Det er ingen som har gjort sånn før, nei.

Det er ikke det?

Det føltes liksom som om hun brydde seg om meg, og sånn.

Så det gjorde inntrykk på deg? (…). Da følte du deg trygg, da, eller det var noe

godt?

Ja.

«Det føltes liksom som om hun brydde seg om meg, og sånn».

Det fremgikk av samta-

len at dette var viktig for Silje, at det føltes godt, men at det ikke nødvendigvis var

forventet.

6.1.1 Betydningen av rolle og utøvelse av rolle

I familier og hjem hvor det bor barn og/eller ungdommer, har de voksne vanligvis rol-

ler som mødre eller fedre. Å gi omsorg og kjærlighet er en del av rolleutøvelsen, og

man mener at foreldreomsorgen har stor betydning for barnets oppvekst og liv. Rollen

til en voksen som (delvis) bor og arbeider i en barneverninstitusjon, er noe annerledes.

Miljøarbeideren eller miljøterapeuten skal selvsagt også gi omsorg, men hun/han er i

et lønnet arbeidsforhold og skal utrette bestemte arbeidsoppgaver på vegne av en ar-

beidsgiver. De voksne som er i lag med ungdommene, arbeider ut ifra tiltaks- og hand-

lingsplaner. Det er «bestillinger» fra barneverntjenestene som danner grunnlag for de-

res virke, og de må også jevnlig evaluere det som gjøres med den enkelte ungdom.

Miljøpersonalet skal støtte og tilrettelegge for utvikling og endring i samspill med

ungdommene. De skal søke å få på plass ting som ikke er på plass, samarbeide med

andre samfunnsinstitusjoner/tjenester og med ungdommens familie og nettverk, og