![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0091.png)
GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
81
6. «DE BRYR SEG EGENTLIG IKKE OM OSS», OG «VI
MÅ IKKE TRO AT VI BETYR SÅ MYE»
Hvilken betydning kan våre begreper om
–
og betraktninger av
–
«de andre» og hva vi
måtte representere for dem, ha å si for samspillet og det sosiale liv som skapes innen-
for en setting? Gjentatte uformelle samtaler med miljøpersonalet (på den ene siden) og
ungdommene (på den andre) avdekket noen interessante tanker og meninger som de
voksne ga uttrykk for at de hadde om hva de selv representerte for ungdommene, og
vice versa? Hvordan stemte disse tankene og meningene overens, og hvordan kunne de
forstås?
6.1 «Å bry seg om» – oppfatninger, forventninger og mulige tolk-
ninger
I løpet av den seks måneder lange feltarbeidsperioden var det flere ungdommer som, i
ulike sammenhenger, ga uttrykk for at de ikke trodde de voksne virkelig brydde seg
om dem, eller at de var usikre på dette. Noen mente at det for de voksne kun dreide seg
om en jobb de fikk betalt for. Rollen «voksen som mottar lønn for å være til stede og
ta seg av ungdommene», syntes lite relevant for deres søken etter «ekthet». Her for-
midler Kim opplevelsen av sammenhengen mellom de voksnes rolle og tilstedeværelse
og følelsen av trygghet:
–
Hva mener du med trygg, da, når du sier at du ikke er trygg?
–
Jeg vet ikke, jeg føler jo ikke at… for eksempel så føler jeg meg jo ikke satt pris
på her, eller at de bryr seg om meg.
–
Du gjør ikke det?
–
Men jeg føler jo at jeg er trygg i den forstand at hvis det begynner å brenne, så
er det jo brannalarm her.
–
Hvorfor føler du ikke at de bryr seg?
–
Fordi det er jobben deres.
–
Mm. Men så tenker jeg, de har jo tatt en utdannelse, mange av dem, som har
gjort et valg fordi at de kanskje liker akkurat det?
–
Ja, men det betyr ikke at de bryr seg om meg som et individ for det.