GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
77
tet også miljøpersonell dette; at konfliktsituasjoner og utagering hadde medført hol-
ding). Den aktuelle ungdommen ble ved flere anledninger ilagt begrensninger i bruken
av elektroniske kommunikasjonsmidler, og bruken av makt og tvang skyldtes for en
stor del konflikter nettopp i forbindelse med inndragning av pc og annet elektronisk
utstyr. Her forteller ungdommen om én av disse situasjonene:
26
–
For eksempel den dagen (x) kom til meg og sa at jeg hadde sittet ved pc-en hele
dagen, og jeg pælmet boksen etter (x).
–
Traff du (x)?
–
Nei. Hadde jeg villet treffe, så hadde jeg pinadø meg truffet og, ja.
–
Hva skjedde da, når du gjorde det?
–
Da la, tok (x) hånda på ryggen min og la den nesten oppå hodet på meg og
holdt på og knakk den av meg.
–
Ble du lagt i bakken?
–
Nei, jeg ble lagt på senga.
–
Holdt (x) lenge?
–
Ganske lenge.
–
Hva skjedde når (x)slapp, da?
–
Hva som skjedde? Jeg sa at han kunne dra til helvete (…).
–
Kom (x) og snakket med deg om situasjonen senere?
–
Nei.
Den andre tvangssituasjonen beskriver ungdommen slik:
–
(x) drar meg ut av rommet, så hørespilleren min går rett i gulvet, og legoborgen
min knuses. Og håndtaket på skapet er bøyd, du ser jeg får ikke helt igjen døra.
(…).
–
Når det skjedde, var det noen andre ungdommer her da?
–
Nei.
–
Det var på dagtid, når du var hjemme alene her -
–
ble du redd?
–
Nei, jeg ble sur.
–
Du blir ikke redd?
–
Hvis de er høyere enn meg, ja, men (x) er ikke høyere enn meg.
–
Hvilket tak brukte (x)?
–
Jeg husker ikke. Jeg var for opptatt med å holde meg fast.
26
Av etiske hensyn benyttes det ikke (fiktive) navn hverken på den aktuelle ungdommen eller miljøpersonalet
som omtales i situasjonene som beskrives her.