Previous Page  87 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 87 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

77

tet også miljøpersonell dette; at konfliktsituasjoner og utagering hadde medført hol-

ding). Den aktuelle ungdommen ble ved flere anledninger ilagt begrensninger i bruken

av elektroniske kommunikasjonsmidler, og bruken av makt og tvang skyldtes for en

stor del konflikter nettopp i forbindelse med inndragning av pc og annet elektronisk

utstyr. Her forteller ungdommen om én av disse situasjonene:

26

For eksempel den dagen (x) kom til meg og sa at jeg hadde sittet ved pc-en hele

dagen, og jeg pælmet boksen etter (x).

Traff du (x)?

Nei. Hadde jeg villet treffe, så hadde jeg pinadø meg truffet og, ja.

Hva skjedde da, når du gjorde det?

Da la, tok (x) hånda på ryggen min og la den nesten oppå hodet på meg og

holdt på og knakk den av meg.

Ble du lagt i bakken?

Nei, jeg ble lagt på senga.

Holdt (x) lenge?

Ganske lenge.

Hva skjedde når (x)slapp, da?

Hva som skjedde? Jeg sa at han kunne dra til helvete (…).

Kom (x) og snakket med deg om situasjonen senere?

Nei.

Den andre tvangssituasjonen beskriver ungdommen slik:

(x) drar meg ut av rommet, så hørespilleren min går rett i gulvet, og legoborgen

min knuses. Og håndtaket på skapet er bøyd, du ser jeg får ikke helt igjen døra.

(…).

Når det skjedde, var det noen andre ungdommer her da?

Nei.

Det var på dagtid, når du var hjemme alene her -

ble du redd?

Nei, jeg ble sur.

Du blir ikke redd?

Hvis de er høyere enn meg, ja, men (x) er ikke høyere enn meg.

Hvilket tak brukte (x)?

Jeg husker ikke. Jeg var for opptatt med å holde meg fast.

26

Av etiske hensyn benyttes det ikke (fiktive) navn hverken på den aktuelle ungdommen eller miljøpersonalet

som omtales i situasjonene som beskrives her.