Previous Page  85 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

75

tilstedeværelsen av de andre objektene, poengterte den at de hadde tilhold på et sted

som var å betrakte som noe utenom et vanlig hjem.

Et tredje trekk som kan nevnes, var de synlige nøkkelknippene og den hyppige bruken

av nøkler i det daglige for å låse opp og igjen ulike rom i huset. Det var de voksne som

hadde tilgang på nøklene, og noen valgte å bære knippene i bukselinningen. Slik ble de

svært synlige og hørbare objekter i det daglige. Det var nok praktisk å bære dem slik,

men samtidig kunne nøklene fremstå som evige påminnere om hvem som hadde myn-

dighet, makt og kontroll innenfor settingen.

5.1.8 Sikkerhetsopplæring

Selv om dette var en ungdomsinstitusjon godkjent for omsorgsplasseringer, var miljø-

personalet pålagt å gjennomføre sikkerhetskurs (basiskurs) og å øve jevnlig på holdesi-

tuasjoner, grep og fysisk maktbruk. To av de ansatte på huset hadde gjennomført in-

struktørkurs, slik at de kunne trene og veilede de øvrige ansatte. Feltarbeidet gjorde det

ved et par anledninger mulig å være tilstede og observere når miljøpersonalet trente på

hverandre.

25

Ulike dilemmaer eller hindringer man kunne møte på i situasjonen, som for eksempel

høydeforskjell på den som holder, og den som holdes, ble brakt på bane i forbindelse

med treningen, og man øvde på ulike grep og nedleggingsmanøvrer. I tillegg snakket

de ansatte om

og trente på

hvordan de best kunne sikre seg selv når situasjonen

hadde oppstått og ungdommen forsøkte å slå med knyttneven. Det ble også lagt vekt

på at alle avvik i situasjoner/hendelser som var rettet mot personalet fra ungdommene,

måtte føres og meldes inn. Det var svært viktig å rapportere slike avvik.

Miljøpersonalet syntes mer eller mindre bekvemme med «sikkerhetsopplæringen».

Noen kviet seg for å øve på bruk av fysisk makt og tvang. Det føltes ikke riktig. Enkel-

te hadde arbeidet i institusjonsmiljøet i en ti-tolv år uten å ha vært i en eneste situasjon

hvor de måtte bruke slike tiltak. Det var forskjeller mellom de ansatte når det gjaldt

hvilken erfaring de hadde med å gjennomføre slike tiltak i praksis. Noen syntes det var

hensiktsmessig og nødvendig å trene slik at man var forberedt og visste hvordan man

kunne gå frem dersom en situasjon oppsto. Andre ga uttrykk for at de oppfattet det

mindre nødvendig og hensiktsmessig å trene. Eli syntes for eksempel å være mer opp-

25

Treningen ble omtalt som «sikkerhetsopplæring». Ungdommene, på sin side, ville kanskje brukt ord som opp-

læring i makt- og tvangsbruk, eller opplæring i bruk av «vold», slik noen ungdommer i en tidligere studie om

tvang i barneverninstitusjoner omtalte de fysiske inngripenene (Ulset og Tjelflaat, 2012).