Previous Page  83 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

73

dårlig med gardiner. Noen i personalgruppen spør seg hvordan det er for ungdommen

å komme hit når omgivelsene er som de er, og mener at de bør ta dette opp med ledel-

sen. Det handler om økonomi og penger.

Det skjedde

noe

i etterkant av dette møtet. Slitte spisestuestoler ble etter hvert byttet ut

med nye som var enkle å rengjøre, og man rammet inn noen plakater man hadde tenkt

å henge opp på veggene (men personalet syntes å være av ulik oppfatning med hensyn

til om de var fine og «passet inn»), og en løper og noe pynt ble dandert på spisebordet.

Flere av de voksne i miljøpersonalgruppen pekte på at fraværet av «familiebilder» var

en mangel

også symbolsk sett, med tanke på at huset var å forstå som ungdommenes

hjem den tid de bodde der. Med «familiebilder» tenkte de på bilder av de som til en-

hver tid bodde i lag, og som samhandlet i huset. Slike bilder forventer man gjerne å

finne i et hjem, mente de. Det fremkom ikke klart hvorfor de ikke hadde bilder av

ungdommene og de voksne synlig i miljøet. Kanskje hadde det med «midlertidighe-

ten» å gjøre, at ungdommene skulle bo en stund for så å flytte videre, og at nye ung-

dommer kom til. Kanskje hadde det med konfidensialitet og taushetsplikt å gjøre. Til-

knyttet huset var det åtte voksne som byttet på å bo sammen med fire ungdommer,

som gjerne flyttet ut etter et skoleår. Utskifting og rullering av personer skjedde med

andre ord langt hyppigere enn i et vanlig hjem. Dette aspektet hadde trolig betydning

for hva man vektla, og hva man klarte å bli enige om og faktisk gjorde noe med når det

gjaldt fysiske omgivelser og interiør.

Ungdommenes private rom var trolig de mest representative i en hjemlig fysisk miljø-

sammenheng. De inneholdt personlige eiendeler, bilder og gjenstander som både betød

noe for dem og fortalte noe om dem. Rommene deres var gjenkjennbare, slik vi kan

forvente å finne dem i et hus hvor det bor ungdommer: litt kaos, rot og til dels usynlige

gulvflater som måtte ryddes for klær med jevne mellomrom. Ungdommenes rom var

deres personlige tilholdssteder, og de brukte langt mer av sin tid der enn i husets felles

oppholdsrom.

Garsjø (2008) skriver om institusjonen som hjem og arbeidsplass og peker på at det å

bo i institusjon på ulike måter er annerledes enn å bo i et ordinært hjem. Dette til tross

for at institusjonen i utgangpunktet er ment å oppfylle kravene man vanligvis stiller til

et hjem. Selv om Garsjø ikke forholder seg spesifikt og kun til barneverninstitusjonen,

viser han til mange av de samme aspektene som presenteres i dette kapitlet når det

gjelder avvik fra ordinære hjem. Han tar opp institusjoners uklare identitet og fraværet

av et eierforhold til hjemmet. Blant annet viser Garsjø til Steensen (2006b), som tar for