GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
37
Observatørrollen tydeligst i møtevirksomhet
Jeg deltok også på alle typer mer eller mindre formelle, faste møter som ble arrangert i
huset / på enheten eller for alle husene/enhetene: på personalmøter, husmøter, teamle-
dermøter, overlappingsmøter og teammøter. I forbindelse med disse møtene ble rollen
som observatør mer fremtredende enn deltagerrollen. Jeg deltok ikke aktivt på samme
måte som ledelsen/administrasjonen og/eller miljøpersonalet. Møtene omhandlet dag-
lig arbeid og organisering, hvordan situasjonen var på huset/husene, bemanningssitua-
sjon, rapporteringer, den enkelte ungdoms situasjon her og nå, fokusområder knyttet til
den enkelte ungdom, skolegang, bruk av mobiltelefoner og pc, kontakt med fami-
lie/nettverk, hvordan de siste dagene / den siste tiden hadde vært, hva som skulle skje
fremover, hva team og dyader skulle fokusere på, osv. Dette var spørsmål og forhold
som angikk ledelsen og miljøpersonalstaben, siden de hadde ansvar for å ivareta ung-
dommene som bodde ved ungdomshjemmet. «Deltagelse» på disse møtene muliggjor-
de innsikt i møtestruktur og -kultur, relasjoner og samspill mellom ansatte og mellom
ledelse og miljøpersonell, ungdomshjemmets tenkningsgrunnlag med hensyn til hvor-
dan man ivaretar omsorg for ungdommene, hva som til enhver tid var (hoved-) fokus
også i forhold til barneverntjenestens «bestillinger»/tiltaksplaner og ungdomshjemmets
handlingsplaner.
Feltnotater
«
Å skrive feltnotater innebærer å forvandle en forbigående hendelse som kun eksiste-
rer i øyeblikket, til å bli en redegjørelse som eksisterer på papiret, og som du kan vur-
dere igjen og igjen
» (Fangen 2004: 102. Viser til Geertz 1973: 19). I forbindelse med
feltarbeider er det nødvendig å skrive feltnotater. Dette kan gjøres på ulike måter. No-
en velger å skrive kontinuerlig mens de er i felten
–
enten åpent eller ved å finne et
sted hvor de kan sitte uforstyrret og notere sine observasjoner, tanker og refleksjoner.
Andre velger å gjøre denne delen av arbeidet utenfor felten/enheten, dvs. i etterkant av
feltarbeidsøktene. Hvordan man gjør dette, styres også til en viss grad av hvilken type
studie/feltarbeid man gjennomfører. Dersom man gjør deltids deltagende observasjon
hvor man fortsetter å leve sitt vanlige liv ved siden av feltarbeidet
–
som i denne stu-
dien, er det mulig å skrive feltnotater i etterkant av feltøktene. I motsatt fall
–
dersom
man gjennomfører heltids deltagende observasjon og bor og lever sammen med dem
man studerer og lærer av
–
vil man måtte gjøre sine notater i felten.
I tilknytning til feltarbeidet i institusjonsenheten var det ikke et alternativ å skrive no-
tater mens jeg observerte og/eller samhandlet med ungdommene og de voksne som var
i miljøet. En slik fremgangsmåte ville være svært kunstig og forstyrrende med tanke på