GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
41
tolkninger og «holdet» i dem. Det var ikke mulig å få gjort dette så «systematisk» som
jeg ønsket, gjennom de ukentlige møtene med ungdommene og de voksne. Det var
ikke tid til
–
og falt seg heller ikke alltid naturlig
–
å sette seg ned og føre feltsamtaler
om det jeg var opptatt av, i en hverdag som var ungdommens liv og de voksnes ar-
beidshverdag. Jeg trengte en litt annen metode og setting for å få svar på spørsmålene
mine, og vurderte individuelle intervjusamtaler som hensiktsmessig.
Intervjuguidene ble bygget opp rundt de tema som vokste frem i feltarbeidsprosessen,
og som fremkom gjennom observasjon av
–
og deltagelse i
–
samhandlinger over tid.
Ungdommene fortalte litt om egen bakgrunn, om skoleerfaringer/skolegang, fritid og
interesser. De fortalte om erfaringer med måltider i huset, om hvordan hverdagen i
huset var, og hvordan den eventuelt varierte etter hvilke dyader/team som var til stede.
Og de fortalte om hvordan de syntes det var å bo og leve i ungdomshjemmet, og rede-
gjorde for hvilke forhold/aspekter ved hverdagen det eventuelt var som gjorde at dette
var eller ikke var et hjem for dem. De voksne fortalte om egen bakgrunn og om hvor-
dan de opplevde (arbeids-) hverdagen. De fortalte hva arbeid og oppgaver besto i,
hvordan arbeidstidsordningen var, hvordan det var å jobbe i faste dyader/team, og om
hvilken interesse og motivasjon de hadde knyttet til miljøarbeid og miljøterapi med
barn og unge. De fortalte om rutiner knyttet til skole, fritid og måltider, og de rede-
gjorde for hvilke forhold/aspekter ved hverdagen det eventuelt var som gjorde at dette
var eller ikke var et hjem for ungdommene.
Til sammen 17 individuelle intervjuer ble gjennomført, seks med ungdom, åtte med
voksne ansatte på huset, to med teamledere som arbeidet på et annet hus, samt ett med
lederen. I samråd med den enkelte informant ble det tatt lydopptak. Intervjuene ble
gjennomført i juni, oktober og november måned. Setting for voksenintervjuene var
personalkontoret eller et felles oppholdsrom. Ungdomsintervjuene foregikk på ung-
dommenes private rom.
2.3.7 Dokumenter
«
En viktig grunn til å kombinere deltagende observasjon med studier av dokumenter
er at du får en mulighet til å kontekstualisere materialet ditt bedre
» (Fangen, 2004:
186). Gjennomgang og analyse av dokumenter sto ikke sentralt i denne studien, men
det ble hentet noe skriftlig informasjon fra institusjonsplanen. Ved å gjennomgå dette