Previous Page  42 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

32

Samtlige ungdommer hadde søsken, enten yngre, eldre eller begge deler. Noen hadde

en del kontakt med søsken, mens andre hadde svært lite. Det kunne være ulike grunner

til det siste, men én sentral faktor som gjaldt for flere av ungdommene, var at søsknene

var plassert i ulike fosterhjem eller ikke bodde hos sin biologiske mor eller far. For

øvrig kunne også betydelig aldersforskjell mellom dem og deres søsken ha noe å si for

graden av kontakt.

De fleste ungdommene hadde kontakt med sine foreldre/foresatte den tiden de bodde

ved ungdomshjemmet, men det varierte veldig i hvilken utstrekning. Noen snakket

daglig med mamma på telefon og var ofte hjemme hos mamma og/eller pappa i helger.

Andre møtte mamma eller pappa én gang i måneden enten hjemme eller ved ung-

domshjemmet og hadde (tilsynelatende) liten kontakt utover dette. Ungdommens bak-

grunn

om foreldrene hadde omsorgsansvar for ham/henne eller ikke, og hvilke sam-

værsavtaler som var satt

hadde betydning i denne sammenheng.

De voksne

Åtte voksne

fire kvinner og fire menn

bodde og arbeidet i huset. I løpet av feltar-

beidet gikk én av de åtte ansatte ut i permisjon og ble erstattet av en som til vanlig ar-

beidet ved et annet hus. Miljøpersonalet arbeidet i langturnus (2/7-2/7-3/7) og i faste

dyader. Hvert par besto av en kvinne og en mann. Vaktene gikk fra mandag morgen til

onsdag morgen, fra onsdag morgen til fredag morgen og fra fredag morgen til mandag

morgen. Parene overlappet hverandre en time ved hvert skift; det ble gjennomført

overlappingsmøte.

14

Halvparten av staben var i 30-årene, de øvrige i 40-årene. De fleste hadde nokså lang

erfaring i arbeid som miljøterapeuter eller miljøarbeidere ved institusjoner. To hadde

arbeidet der i ni år, én i to år og de øvrige i mellom fire og åtte år. Flere hadde arbeidet

ved andre institusjoner tidligere.

To var utdannet barnevernspedagoger, to var utdannet førskolelærere, én var utdannet

vernepleier, én var utdannet ergoterapeut, én var utdannet lærer og to hadde ingen

formell relevant høyere utdannelse. (De to teamlederne som ikke arbeidet i huset, men

som likevel ble intervjuet, var barnevernspedagog og vernepleier).

14

Alle voksne informanter har fått tildelt fiktive navn i rapportteksten, når de omtales direkte gjennom siteringer

og situasjonsbeskrivelser. Unntaket er institusjonslederen, som jeg har valgt å omtale som leder/institusjonsleder.