Previous Page  52 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

42

dokumentet

15

fikk jeg opplysninger som gjaldt institusjonens organisering, målgruppe,

målsetting og metodikk, bemanning og kompetanse, visjon, menneskesyn og verdier,

ideologisk/historisk forankring, materielle krav, lokalisering, beboernes medvirkning

og internkontroll. Dette var nyttig og relevant bakgrunnsinformasjon om virksomheten

som kunne brukes i samtaler med miljøpersonell. De fleste punktene i institusjonspla-

nen ble berørt flere ganger i løpet av feltarbeidet, i samtaler og/eller i intervju med bå-

de leder og miljøpersonell.

2.3.8 Analyse

Betydning av ståsted og kontekst

I analyser tilknyttet feltarbeidsstudier vil både forskerens forståelse av aktørenes hand-

linger/samhandlinger og den (de) mening(er) handlingene/samhandlingene synes å ha

for informantene selv, være innbakt. Når man erkjenner og vektlegger at sosiale enhe-

ter består av aktører som tenker, handler og samhandler, og forsøker å forstå enhetene

nettopp på bakgrunn av aktørene, kan man si at det anvendes et handlings- eller aktør-

perspektiv.

Den sosiale virkelighet oppleves forskjellig fra person til person, og både kontekst og

ståsted har betydning for våre tolkninger av «virkeligheten». Gregory Bateson formu-

lerte viktigheten av kontekst på følgende måte: «

Without context, words and actions

have no meaning at all

» (1979: 15). Det lar seg vanskelig gjøre å forstå ord og hand-

linger uten å se ordene og handlingene i sammenheng (med noe). Fangen (2004) viser

til Garfinkel (1967) når hun poengterer at mening ikke kan gripes utenfor de sammen-

hengene der den skapes. «

Ved fortolkning av hva en handling eller ytring betyr, må

handlingen eller ytringen ses i lys av sammenhengen den forekommer innenfor

» (2004:

213). Datamaterialet er kontekstavhengig. Hvordan noe oppfattes

hvilken mening det

har

avhenger av omgivelsene rundt. I én sammenheng betyr et sett av begreper én

ting, i en annen betyr de noe annet. Å delta i samhandling gjennom feltarbeid og delta-

gende observasjon er én måte å tilegne seg betydningen av begreper og uttrykk på,

siden man gjennom slik deltagelse kan få et visst kjennskap til den sammenheng disse

bygger på. En annen fremgangsmåte er å be om at informanten tydeliggjør sin bak-

grunnsforståelse (Fangen, 2004).

15

Forskrift om kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner pålegger

institusjonene å ha en skriftlig plan

for sin virksomhet. I denne skal det fremgå hvordan institusjonen oppfyller de krav som stilles i forskrift og

relevant regelverk for øvrig.