GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
42
dokumentet
15
fikk jeg opplysninger som gjaldt institusjonens organisering, målgruppe,
målsetting og metodikk, bemanning og kompetanse, visjon, menneskesyn og verdier,
ideologisk/historisk forankring, materielle krav, lokalisering, beboernes medvirkning
og internkontroll. Dette var nyttig og relevant bakgrunnsinformasjon om virksomheten
som kunne brukes i samtaler med miljøpersonell. De fleste punktene i institusjonspla-
nen ble berørt flere ganger i løpet av feltarbeidet, i samtaler og/eller i intervju med bå-
de leder og miljøpersonell.
2.3.8 Analyse
Betydning av ståsted og kontekst
I analyser tilknyttet feltarbeidsstudier vil både forskerens forståelse av aktørenes hand-
linger/samhandlinger og den (de) mening(er) handlingene/samhandlingene synes å ha
for informantene selv, være innbakt. Når man erkjenner og vektlegger at sosiale enhe-
ter består av aktører som tenker, handler og samhandler, og forsøker å forstå enhetene
nettopp på bakgrunn av aktørene, kan man si at det anvendes et handlings- eller aktør-
perspektiv.
Den sosiale virkelighet oppleves forskjellig fra person til person, og både kontekst og
ståsted har betydning for våre tolkninger av «virkeligheten». Gregory Bateson formu-
lerte viktigheten av kontekst på følgende måte: «
Without context, words and actions
have no meaning at all
» (1979: 15). Det lar seg vanskelig gjøre å forstå ord og hand-
linger uten å se ordene og handlingene i sammenheng (med noe). Fangen (2004) viser
til Garfinkel (1967) når hun poengterer at mening ikke kan gripes utenfor de sammen-
hengene der den skapes. «
Ved fortolkning av hva en handling eller ytring betyr, må
handlingen eller ytringen ses i lys av sammenhengen den forekommer innenfor
» (2004:
213). Datamaterialet er kontekstavhengig. Hvordan noe oppfattes
–
hvilken mening det
har
–
avhenger av omgivelsene rundt. I én sammenheng betyr et sett av begreper én
ting, i en annen betyr de noe annet. Å delta i samhandling gjennom feltarbeid og delta-
gende observasjon er én måte å tilegne seg betydningen av begreper og uttrykk på,
siden man gjennom slik deltagelse kan få et visst kjennskap til den sammenheng disse
bygger på. En annen fremgangsmåte er å be om at informanten tydeliggjør sin bak-
grunnsforståelse (Fangen, 2004).
15
Forskrift om kvalitet og internkontroll i barneverninstitusjoner pålegger
institusjonene å ha en skriftlig plan
for sin virksomhet. I denne skal det fremgå hvordan institusjonen oppfyller de krav som stilles i forskrift og
relevant regelverk for øvrig.