Previous Page  44 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

34

2.3.5 Feltarbeidet

Gjennom feltarbeid og deltagende observasjon søker man å forstå et annet samfunn

eller en fremmed kultur (i egen eller andres kulturkrets). For å forstå må man konsent-

rere seg om et begrenset antall spillere, siden det vil være helt umulig å observere alt

som foregår. Samtidig deltar forskeren i samhandling med de som utgjør den sosiale

enhet det søkes innsikt i, for deretter å samtale med informanter om det som foregikk i

samhandlingen (Wadel, 1991).

Mitt feltarbeid besto mer konkret i å observere, å delta og å gjennomføre feltsamtaler

med ungdom og voksne som bodde og arbeidet i en enhet tilknyttet en barneverninsti-

tusjon. Feltarbeidet foregikk over seks måneder i 2014, fra midten av mars til midten

av juni og fra slutten av august til slutten av november. Jeg besøkte institusjonsenheten

to dager i uken; til sammen 12

14 timer per uke. Dager og tidspunkter varierte mellom

ukedager og helger, tidlig morgen, formiddag, ettermiddag og kveld, men langt de

fleste timene tilbragte jeg ettermiddag og kveld i ukedagene, siden ungdommene som

regel var til stede i ungdomshjemmet på dette tidspunktet. På formiddagen var det

mindre sjanse for at de var hjemme, selv om noen av ungdommene i perioder også

kunne være hjemme på denne tiden. En del av ungdommene var i ungdomshjemmet

også i helgene, men enkelte reiste hjem til familie. Det var likevel viktig å være til ste-

de

observere og søke å delta i livet ved ungdomshjemmet

på ulike dager og tids-

punkter. Slik var det mulig å danne seg inntrykk av rytme, hverdagsliv og gjøremål og

foreta sammenligninger mellom tider på dagen og mellom ukedager og helger. Miljø-

personalet ble som regel informert fra uke til uke om hvilke dager feltarbeidsøktene

ville bli gjennomført. En viktig grunn til dette var at det tok noe tid å reise til stedet, og

det var greit å vite på forhånd om tidspunktet passet i den forstand at ungdommene

mest sannsynlig var til stede. Feltarbeidsøkter uten informanter til stede var lite verdi-

fulle.

De første ukene av feltarbeidet ble brukt til å bli kjent med omgivelsene, rutinene og

organiseringen av hverdagen i huset. Dette innebar å observere hva som skjedde i løpet

av en «vanlig» dag, og å se etter hvordan de samhandlende personene beveget seg i

forhold til hverandre. De første uformelle samtalene med ungdommene som bodde der,

og de voksne ansatte ble også gjennomført. Førsteinntrykk ble dannet ved å observere

og være i lag med informantene.