GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
34
2.3.5 Feltarbeidet
Gjennom feltarbeid og deltagende observasjon søker man å forstå et annet samfunn
eller en fremmed kultur (i egen eller andres kulturkrets). For å forstå må man konsent-
rere seg om et begrenset antall spillere, siden det vil være helt umulig å observere alt
som foregår. Samtidig deltar forskeren i samhandling med de som utgjør den sosiale
enhet det søkes innsikt i, for deretter å samtale med informanter om det som foregikk i
samhandlingen (Wadel, 1991).
Mitt feltarbeid besto mer konkret i å observere, å delta og å gjennomføre feltsamtaler
med ungdom og voksne som bodde og arbeidet i en enhet tilknyttet en barneverninsti-
tusjon. Feltarbeidet foregikk over seks måneder i 2014, fra midten av mars til midten
av juni og fra slutten av august til slutten av november. Jeg besøkte institusjonsenheten
to dager i uken; til sammen 12
–
14 timer per uke. Dager og tidspunkter varierte mellom
ukedager og helger, tidlig morgen, formiddag, ettermiddag og kveld, men langt de
fleste timene tilbragte jeg ettermiddag og kveld i ukedagene, siden ungdommene som
regel var til stede i ungdomshjemmet på dette tidspunktet. På formiddagen var det
mindre sjanse for at de var hjemme, selv om noen av ungdommene i perioder også
kunne være hjemme på denne tiden. En del av ungdommene var i ungdomshjemmet
også i helgene, men enkelte reiste hjem til familie. Det var likevel viktig å være til ste-
de
–
observere og søke å delta i livet ved ungdomshjemmet
–
på ulike dager og tids-
punkter. Slik var det mulig å danne seg inntrykk av rytme, hverdagsliv og gjøremål og
foreta sammenligninger mellom tider på dagen og mellom ukedager og helger. Miljø-
personalet ble som regel informert fra uke til uke om hvilke dager feltarbeidsøktene
ville bli gjennomført. En viktig grunn til dette var at det tok noe tid å reise til stedet, og
det var greit å vite på forhånd om tidspunktet passet i den forstand at ungdommene
mest sannsynlig var til stede. Feltarbeidsøkter uten informanter til stede var lite verdi-
fulle.
De første ukene av feltarbeidet ble brukt til å bli kjent med omgivelsene, rutinene og
organiseringen av hverdagen i huset. Dette innebar å observere hva som skjedde i løpet
av en «vanlig» dag, og å se etter hvordan de samhandlende personene beveget seg i
forhold til hverandre. De første uformelle samtalene med ungdommene som bodde der,
og de voksne ansatte ble også gjennomført. Førsteinntrykk ble dannet ved å observere
–
og være i lag med informantene.