GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
36
Deltagende observasjon
«Å henge med» de voksne ble på mange måter mer naturlig, enn «å henge med» ung-
dommene. Langt flere timer av feltarbeidet ble tilbragt sammen med miljøpersonalet,
enn med beboerne. I utgangspunktet var det selvsagt ønskelig å fordele tiden likt, men
som godt voksen gled jeg nok lettere inn i nettopp voksengruppen. Et annet forhold av
betydning i denne sammenheng var at de voksne ofte var mer tilgjengelige og synlige i
huset
–
i fellesrommene, enn ungdommene som ofte valgte å
tilbringe mye av fritiden
på rommene sine, hver for seg eller sammen. Noen ungdommer var også på faste tre-
ninger, øvelser og kamper i ukedagene, andre tok en tur til byen eller til kommunesen-
teret. I de tre første månedene av feltarbeidet bodde det flere ungdommer i huset som
reiste hjem i helgene. Disse flyttet ut og hjem til sine foreldre sommeren 2014. De tre
ungdommene som bodde i huset høsten 2014, var mer bofaste og til stede også i hel-
gene, siden deres (familie-) situasjon var noe annerledes. Kontakt med far og/eller mor
var regulert gjennom samværsavtaler.
Det meste av feltarbeidstiden gikk med til å være i institusjonsenheten
–
jeg observerte
og samhandlet uformelt med de som var til stede og tilgjengelige. Jeg var på plass når
ungdommene kom hjem fra skolen, kunne bidra litt med middagslaging, deltok ved
måltider, så på tv, observerte samspill i forbindelse med prosjekter som ungdom og
ansatte hadde gående, slo av en prat med ungdommene (oftest inne på deres private
rom) og kunne bli oppdatert på spill og sosiale medier eller hvordan dagen var i dag,
hvordan helga hadde vært, om ønsker knyttet til fritiden og fremtiden, og om det som
gledet og det som ikke gledet dem. Jeg var til stede og deltok på husmøter, jeg var til
stede når ungdommen gjennomførte rydding og romvask, jeg leste høyt fra en bok til
en ungdom som ønsket dette, eller tegnet sammen med en ungdom som likte det. Jeg
observerte og deltok også på ulike aktiviteter utenfor huset. Blant annet var jeg med på
treningsstudio eller på en shoppingrunde i byen, så på tv på kveldene, observerte sam-
spill i forbindelse med prosjekter som ungdom og ansatte hadde sammen («longboard-
prosjektet»), spilte bordtennis/biljard med ungdom og ansatte på et aktivitetsrom eller
volleyball med mange ungdommer og ansatte ute på tunet.
Den enkelte ungdom møtte jeg hver uke. Den enkelte voksne gikk det som regel noe
lengre tid mellom hver gang jeg møtte, siden ungdomshjemmet praktiserte langturnus
og personalet hadde fri en uke mellom hvert skift.