Previous Page  41 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

31

Ungdommene

Seks ungdommer i alderen 13 til 16

fire jenter og to gutter

deltok i studien. Én av

de seks bodde i huset gjennom hele feltarbeidsperioden. De øvrige fem bodde der vår

eller høst 2014. Jeg møtte tre av ungdommene i den siste delen av deres opphold

(mars

juni) og to i starten av deres opphold (august

november). Samtlige som var

plassert under feltarbeidsperioden samtykket i å delta i studien.

13

De fleste ungdommene var plassert etter § 4-4 fjerde ledd (frivillig plasse-

ring/hjelpetiltak). En var plassert etter § 4-12 (omsorgsovertagelse). Fire av dem hadde

erfaring med plasseringer utenfor hjemmet i andre barneverninstitusjoner eller i foster-

hjem. Ungdommenes bakgrunner var ulike. Det var forskjellige og sammensatte for-

hold som lå bak plasseringstiltakene. Noen hadde hatt store utfordringer knyttet til

skole/skolegang over lengre tid; de ble hjemme i stedet for å gå på skolen. Dette hadde

blitt en kilde til konflikter i hjemmet. I noen tilfeller hadde dårlig samspill mellom

ungdommen og dennes foreldre/foresatte skapt utfordringer også knyttet til skole. No-

en hadde blitt plassert på grunn av bekymring knyttet til nærmeste familie og ung-

dommens forhold til dem, andre på grunn av utilsiktet flytting fra fosterhjem (brudd

med fosterforeldre) eller fordi ungdommen ikke hadde foreldre som kunne ta ansvar

for ham/henne. Én av ungdommene hadde bodd ved ungdomshjemmet i over ett år og

skulle fortsatt bo der da feltarbeidet ble avsluttet, tre av ungdommene bodde i ung-

domshjemmet i ett år, én bodde i om lag seks måneder, og en hadde bodd der i seks

måneder og skulle fortsatt ha tilhold i tiden som kom etter mitt feltarbeid.

I forbindelse med plassering i ungdomshjemmet fikk hver enkelt ungdom en hoved-

kontakt (og en stedfortreder for denne, eller en bikontakt) som arbeidet i huset hvor de

bodde. Ungdommen hadde i utgangspunktet ingen innflytelse over hvem dette skulle

være, siden deres hovedkontakt i prinsippet skulle være fastsatt allerede ved inntak.

For ungdommene innebar det å ha en hovedkontakt at de visste hvem som tok seg spe-

sielt av dem i tilknytning til deres opphold og deres «sak», tiltaks- og handlingsplaner,

oppfølging av samværsavtaler, kontakt og oppfølging i forhold til familie og nettverk,

kontakt med saksbehandler i barneverntjenesten, møter med skole/lærer, ansvarsgrup-

pemøter, planlegging av ferier og øvrig praktisk tilrettelegging (etter ungdommens

behov). For øvrig hadde også de andre voksne i huset ansvar for å følge opp, tilrette-

legge og utøve omsorg for den enkelte ungdom.

13

Alle ungdomsinformantene har fått tildelt fiktive navn i rapportteksten, når de omtales direkte gjennom site-

ringer og situasjonsbeskrivelser.