GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29
kunne også ungdommen stille direkte spørsmål til meg. Det var med andre ord mulig å
få til en dialog, i motsetning til når man bare sender et informasjonsskriv.
Ungdommene ga uttrykk for at de forsto hva studien gikk ut på, at det var greit for
dem at jeg var til stede i institusjonsenheten i tiden fremover og at de ønsket å delta i
studien. De fleste i miljøpersonalgruppen ga uttrykk for det samme, men noen var mer
betenkte
–
kanskje særlig på vegne av ungdommene. Noe handlet nok om den meto-
diske tilnærmingen, og det faktum at de måtte forholde seg til (nok en) «utenforståen-
de» voksenperson over en såpass lang periode. Burde de skånes for denne typen forsk-
ningsstudie, eller burde de få lov til å delta? Det virket som om enkelte var noe be-
kymret for at det kunne bli for mye for ungdommene, men at de valgte å la det bero på
ungdommene selv og hva de ønsket. Samtlige ungdommer og ansatte (også de to ung-
dommene som flyttet inn på et senere tidspunkt i feltarbeidsperioden) undertegnet
samtykkeerklæringer og bekrefte at de ønsket å delta i studien.
10
Det ble i tillegg inn-
hentet informerte skriftlige samtykker fra foresatte for de av ungdommene som var
under 15 år.
2.3.4 Valg av informanter
Utvalgsprinsipper som tilfeldig utvalg eller representativt utvalg, slik disse prinsippene
forstås og benyttes i kvantitativ forskning, gir liten mening i kvalitative forskningsstu-
dier, der man i stedet er ute etter et strategisk utvalg, et godt eksempel, et typisk tilfelle.
Med andre ord: tilfeller som det er mulig å finne tilsvarende varianter av andre steder
(Fangen, 2004). Dette gjelder da også for deltagende observasjonsstudier. Som Fangen
uttrykker det: «
I de fleste tilfeller vil du ikke benytte deg av noen fast prosedyre for
utvelging, men i stedet nettopp la valg av sted, sosial enhet og informanter kunne
komme naturlig etter som din tilnærming til feltet utvikler seg
» (ibid., s 52).
Enheter og utvalg som benyttes i kvalitative forskningsstudier, har som regel noe med
hverandre å gjøre. Derfor har Wadel (1991) valgt å betegne dem som samspillende
utvalg. Valget av sted, valget av sosial enhet og valget av informanter er som regel
nært relatert til hverandre (Fangen, 2004). I min studie gjorde utvelgelsen av sosial
enhet
–
ett hus ved et større ungdomshjem som besto av flere hus/enheter
–
at utvalget
10
Ungdommene ble informert om at de ville motta et gavekort pålydende kr. 500 ved en eventuell deltagelse i
studien. En kan ikke se bort i fra at dette hadde betydning for deres valg. Mulige etiske implikasjoner ved bruk
av pengegaver/gavekort til barn og unge som deltar i forskningsstudier, kan og bør i mange sammenhenger drøf-
tes. I denne studien, hvor problemstillingen krevde en omfattende metodisk tilnærming (i den forstand at aktøre-
ne innenfor den sosiale enheten deltok i en forskningsstudie hvor datainnsamling pågikk to dager i uken over i
seks måneder), mener jeg at det kan forvares at ungdommen fikk en påskjønnelse for sin deltagelse og imøte-
kommenhet.