Previous Page  13 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3

makt- og tvangsbruk; og at Fylkesmannen fører tilsyn. Poenget med å redegjøre for

alle disse ulike forholdene er at de «betyr noe». De er med på å beskrive hva en barne-

verninstitusjon er / kan være, og har betydning for handlinger, samhandlinger og sosi-

alt liv innenfor denne.

«De bryr seg egentlig ikke om oss», og «vi må ikke tro at vi betyr så mye»

tar utgangs-

punkt i noen begreper som ungdommene og de voksne ga uttrykk for at de hadde om

hverandre. Kapitlet søker å fortolke og beskrive hva som kan ligge i disse. Videre vur-

deres og drøftes hvordan disse begrepene kan være av betydning for samspillet og det

sosiale liv som skapes innenfor enheten. Det er det flere mulige måter å forstå dem på,

eller riktigere: flere beveggrunner som gjør det mulig å si noe mer om meningsinnhol-

det i «

de bryr seg egentlig ikke om oss

» (ungdoms forestillinger om de voksne), og

«vi

må ikke tro at vi betyr så mye

(voksnes forestillinger om ungdommene). Ett viktig

moment for ungdommene er «ekthet». De ønsker at de voksne skal være ekte. En

problemstilling som kommer opp i tilknytning til dette, er den formelle rolle de voksne

innehar; de er ansatte som utfører et arbeid som de mottar lønn for. I utgangspunktet

ser ungdommene ut til å mene at man ikke kan være ekte og bry seg dersom man gjør

en jobb. Men det viser seg at selve rolleutøvelsen har stor betydning. Den formelle

rollen skyves i bakgrunnen dersom den/de voksne viser «ekthet» i handle- og væremå-

te. Om man framstår som «ekte» eller ikke, ser blant annet ut til å avhenge av om man

viser personlighet, har et kroppsspråk som stemmer overens med det man sier, ikke

dobbeltkommuniserer, viser genuin interesse, stiller opp for den enkelte ungdom og er

glad og leken i lag med ungdommene. Bakgrunnen for

og meningsinnholdet i

ut-

sagnet «

vi må ikke tro at vi betyr så mye

», synes å være sammensatt. På den ene siden

kan det oppfattes som et uttrykk for at den enkelte (voksne ansatte) ikke bør gå inn i

miljøterapeut- eller miljøarbeiderrollen med tanke ambisjoner om å bety mye og være

«den ene» for ungdommene. Det kan også oppfattes som en holdning eller forståelse

som de voksne forbinder med det å være profesjonell

å ikke ta «hele seg» med inn i

rollen, i kontakt og relasjon med ungdommene. Noen mener at man kan «bli skuffet»

og «gå på en smell» dersom man ikke setter slike grenser. Dermed kan det også handle

om «å beskytte seg selv» for å kunne holde ut og stå i arbeidet. Institusjonslederen

snakker varmt om betydningen av «

den ene

», men også om det «

å ta på seg en profe-

sjonell maske

», å skille mellom arbeid og fritid og behovet for «

å holde emosjoner i

sjakk

». Avskjeder og flyttinger kan være svært krevende. Samtidig er kontakten og

relasjonen med ungdommen av midlertidig og ofte kortvarig karakter; dette vet både

ungdommene og de voksne. De vet derimot ikke nøyaktig hvor lenge ungdommen skal

bo ved institusjonen, eller når og hvor han/hun skal flytte videre. Denne usikkerheten