Previous Page  8 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 8 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

vi

2.3.8

Analyse ..................................................................................................... 42

Betydning av ståsted og kontekst...................................................................... 42

Prosess............................................................................................................... 43

Feltnotatene....................................................................................................... 43

Intervjuene ........................................................................................................ 44

3.

Etiske betraktninger............................................................................................ 47

3.1

Deltagende observasjon som forskningsmetode og forskerens kunnskap og

kompetanse................................................................................................................ 47

3.2

Utsatte grupper, konfidensialitetskravet og barns deltagelse i forskningen.... 48

3.2.1

Hensynet til utsatte grupper...................................................................... 48

3.2.2

Mulige dilemma knyttet til konfidensialitetskravet.................................. 49

3.2.3

Barns deltagelse i forskningen

samtykke/ samtykkekompetanse,

nytte/skade og konfidensialitet .............................................................................. 49

4.

Relevant forskning............................................................................................... 53

5.

Barneverninstitusjonen

ungdommenes midlertidige hjem, de voksnes

arbeidsplass ................................................................................................................. 57

5.1

Noe utenom «et vanlig hjem» ......................................................................... 57

5.1.1

Hvem bor sammen, hvorfor og hvor lenge? ............................................. 58

5.1.2

De voksne er på jobb; de får betalt ........................................................... 58

Mange voksne å forholde seg til ....................................................................... 59

De voksne har krav på hviletid ......................................................................... 60

5.1.3

Instrukser, standard prosedyrer, rapportskriving og dokumentering ....... 61

«De er mye på kontoret»................................................................................... 62

5.1.4

Møtevirksomhet........................................................................................ 63

5.1.5

Miljøterapeuter, miljøarbeidere, miljøterapi og sosialpedagogikk .......... 66

Profesjonalitet og personlighet ......................................................................... 66

Miljøterapiens ulike retninger........................................................................... 67

Eklektisme og innhenting av spesialistkompetanse.......................................... 67

5.1.6

Generalister og «spesialister» med ulik stil.............................................. 69

5.1.7

Fysiske omgivelser, symboler og objekter ............................................... 70

Beliggenhet ....................................................................................................... 70

Utforming og interiør........................................................................................ 72

Fravær og/eller tilstedeværelse av objekter og symboler ................................. 74

5.1.8

Sikkerhetsopplæring ................................................................................. 75

5.1.9

Makt- og tvangsbruk................................................................................. 76