GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vi
2.3.8
Analyse ..................................................................................................... 42
Betydning av ståsted og kontekst...................................................................... 42
Prosess............................................................................................................... 43
Feltnotatene....................................................................................................... 43
Intervjuene ........................................................................................................ 44
3.
Etiske betraktninger............................................................................................ 47
3.1
Deltagende observasjon som forskningsmetode og forskerens kunnskap og
kompetanse................................................................................................................ 47
3.2
Utsatte grupper, konfidensialitetskravet og barns deltagelse i forskningen.... 48
3.2.1
Hensynet til utsatte grupper...................................................................... 48
3.2.2
Mulige dilemma knyttet til konfidensialitetskravet.................................. 49
3.2.3
Barns deltagelse i forskningen
–
samtykke/ samtykkekompetanse,
nytte/skade og konfidensialitet .............................................................................. 49
4.
Relevant forskning............................................................................................... 53
5.
Barneverninstitusjonen
–
ungdommenes midlertidige hjem, de voksnes
arbeidsplass ................................................................................................................. 57
5.1
Noe utenom «et vanlig hjem» ......................................................................... 57
5.1.1
Hvem bor sammen, hvorfor og hvor lenge? ............................................. 58
5.1.2
De voksne er på jobb; de får betalt ........................................................... 58
Mange voksne å forholde seg til ....................................................................... 59
De voksne har krav på hviletid ......................................................................... 60
5.1.3
Instrukser, standard prosedyrer, rapportskriving og dokumentering ....... 61
«De er mye på kontoret»................................................................................... 62
5.1.4
Møtevirksomhet........................................................................................ 63
5.1.5
Miljøterapeuter, miljøarbeidere, miljøterapi og sosialpedagogikk .......... 66
Profesjonalitet og personlighet ......................................................................... 66
Miljøterapiens ulike retninger........................................................................... 67
Eklektisme og innhenting av spesialistkompetanse.......................................... 67
5.1.6
Generalister og «spesialister» med ulik stil.............................................. 69
5.1.7
Fysiske omgivelser, symboler og objekter ............................................... 70
Beliggenhet ....................................................................................................... 70
Utforming og interiør........................................................................................ 72
Fravær og/eller tilstedeværelse av objekter og symboler ................................. 74
5.1.8
Sikkerhetsopplæring ................................................................................. 75
5.1.9
Makt- og tvangsbruk................................................................................. 76