Previous Page  14 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4

synes ikke å bidra til trygghet, slik at utgangspunktet for relasjonsdannelser og sam-

spill i mange tilfeller baserer seg på tvil og rådvillhet fra begge sider. Disse spesielle

omstendighetene må derfor trolig også bringes inn for å få en dypere forståelse både av

forestillingen «

vi må ikke tro at vi betyr så mye

», og forestillingen «

de bryr seg egent-

lig ikke om oss

». Det er for eksempel mulig å tenke seg at dobbeltkommunikasjon fø-

rer til usikkerhet, samtidig som dobbeltkommunikasjonen er et resultat av usikkerhet.

Samhandling som baserer seg på (toveis) forutsigbarhet

for eksempel knyttet til opp-

holdstid og hva som skal skje videre i livet

vil kunne være mer tydelig og åpen.

«

Skole

» omhandler ungdommenes skolegang og den plass den har og tar i hverdagen

ved enheten. Skolegang står sentralt, men i personalets kontakt med enkelte ungdom-

mer

fremstår den som en kamp og et dilemma som setter preg på samspillet. «Kam-

pen» dreier seg kort sagt om ulik innstilling til skolen; personalet har som oppdrag å

motivere og å få ungdommen til å gjennomføre skolen, mens ungdommen nekter eller

vegrer seg for å gå på skolen. Over tid synes skolestriden å ta energi og å gjøre noe

med samspillet. Siden temaet er betent og kilde til konflikt og rettighetsbegrensninger,

blir samspillet spent. I kapitlet settes søkelys på flere forhold som kan ha betydning for

og bidra til dypere innsikt i

den vegring, motstand og svake motivasjon som enkel-

te av ungdommene kjenner og viser med hensyn til skolen. Disse har å gjøre både med

tidligere skoleerfaringer og situasjonen her og nå. Noen har strevd med skolegang og

skolefravær i lang tid, og dette er / kan være én av flere utløsende faktorer bak institu-

sjonsplasseringen. Samtidig fortsetter enkelte å vegre seg for og å nekte å gå på skole

under oppholdet. Dette kan kobles til det faktum at det med institusjonsplasseringen

følger skolebytte, ukjente sosiale omgivelser, medelever som finner ut hvem de er, og

hvor de bor. I tillegg kan det kobles til spesifikke tiltak i skolehverdagen som gjør det

vanskelig å få innpass, og at ungdommene vet at skolebyttet er en midlertidig løsning,

at de snart skal flytte videre/tilbake, og at det derfor er liten vits i å bli kjent med

mange og danne vennerelasjoner med medelever i skolen. Kapitlet retter også søkelys

på enkelte ungdommers utfordringer knyttet til innsovning og søvn, og hvordan disse

utfordringene også må tas med i betraktning når man søker å forstå skolefraværet. Ved

siden av å beskrive og fortolke den til dels fastlåste skolesituasjonen sett fra ungdom-

mens ståsted, skisseres også personalets ståsted. De har, på sin side, et oppdrag eller en

«bestilling»

4

fra den kommunale barneverntjenesten, og de blir målt på om tiltaket, dvs.

institusjonsplasseringen, har ønsket resultat/effekt. Å snu negativ skoletrend er / kan

4

Ordlyden «bestilling fra barneverntjenesten» er hentet fra miljøpersonell ved institusjonsenheten. «Bestilling»

synes å være et ord i omløp innenfor [institusjons]barnevernet, men flere i miljøpersonellgruppen gir uttrykk for

at dette er et kaldt «vare»-begrep som egentlig er upassende når en snakker om barn og unge som bor i barne-

verninstitusjoner.