Previous Page  9 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

vii

5.1.10

Tilsynsmyndighetene ............................................................................ 78

5.2

Noen refleksjoner ............................................................................................ 79

6.

«De bryr seg egentlig ikke om oss», og «vi må ikke tro at vi betyr så mye» .. 81

6.1

«Å bry seg om»

oppfatninger, forventninger og mulige tolkninger ............ 81

6.1.1

Betydningen av rolle og utøvelse av rolle ................................................ 85

6.1.2

«En voksen som bryr seg»........................................................................ 86

6.1.3

Betydningen av midlertidighet, flyktighet, uvisshet og profesjonalitet ... 87

6.2

«Å bety noe»

oppfatninger, forventninger og mulige tolkninger ................ 88

6.2.1

«Å ta på seg en profesjonell maske» og «å holde emosjoner i sjakk» ..... 90

6.3

Kjærlighet og godhet i bunn............................................................................ 90

7.

Skole ...................................................................................................................... 93

7.1

Å snu negativ skoletrend

en viktig del av «bestillingen» ............................ 93

7.1.1

Skolefokuset

en drakamp og et dilemma............................................... 94

7.1.2

Feltdagbok

personalet vurderer mulige skoletiltak ............................... 95

Feltdagbok

Fylkesmannens tilsyn på besøk .................................................. 97

7.1.3

Rettighetsbegrensninger

et hensiktsmessig tiltak? ................................ 97

7.1.4

Miljøpersonalets holdninger og forventninger ......................................... 98

Ungdommens opplevelser og oppfatninger av personalets holdninger og

forventninger til skole ....................................................................................... 99

7.2

Hvordan kan ungdommens utfordringer, motstand og vegring forstås?....... 101

7.2.1

Tidligere erfaringer og situasjonen her og nå......................................... 101

7.2.2

Liten vits å bli kjent med noen på skolen ............................................... 102

7.2.3

Søvn ........................................................................................................ 103

Internett og internettrestriksjoner

mulig å snu døgnet i helgene?................ 105

8.

Mat og måltider ................................................................................................. 109

8.1

Sier noe om

og gjør noe med ..................................................................... 109

8.2

Uttrykk for omsorgshandlinger ..................................................................... 111

8.2.1

Forskningsstudie

om

mat-

og

måltidspraksiser

i

skotske

barneverninstitusjoner ......................................................................................... 113

8.3

Grunnlag for handlefrihet og muligheter for medvirkning? ......................... 114

9.

Fritid ................................................................................................................... 119

9.1

Interesser og fritidssysler .............................................................................. 119

9.2

Hvordan kunne miljøpersonalet bistå ungdommene i fritiden? .................... 120