GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
vii
5.1.10
Tilsynsmyndighetene ............................................................................ 78
5.2
Noen refleksjoner ............................................................................................ 79
6.
«De bryr seg egentlig ikke om oss», og «vi må ikke tro at vi betyr så mye» .. 81
6.1
«Å bry seg om»
–
oppfatninger, forventninger og mulige tolkninger ............ 81
6.1.1
Betydningen av rolle og utøvelse av rolle ................................................ 85
6.1.2
«En voksen som bryr seg»........................................................................ 86
6.1.3
Betydningen av midlertidighet, flyktighet, uvisshet og profesjonalitet ... 87
6.2
«Å bety noe»
–
oppfatninger, forventninger og mulige tolkninger ................ 88
6.2.1
«Å ta på seg en profesjonell maske» og «å holde emosjoner i sjakk» ..... 90
6.3
Kjærlighet og godhet i bunn............................................................................ 90
7.
Skole ...................................................................................................................... 93
7.1
Å snu negativ skoletrend
–
en viktig del av «bestillingen» ............................ 93
7.1.1
Skolefokuset
–
en drakamp og et dilemma............................................... 94
7.1.2
Feltdagbok
–
personalet vurderer mulige skoletiltak ............................... 95
Feltdagbok
–
Fylkesmannens tilsyn på besøk .................................................. 97
7.1.3
Rettighetsbegrensninger
–
et hensiktsmessig tiltak? ................................ 97
7.1.4
Miljøpersonalets holdninger og forventninger ......................................... 98
Ungdommens opplevelser og oppfatninger av personalets holdninger og
forventninger til skole ....................................................................................... 99
7.2
Hvordan kan ungdommens utfordringer, motstand og vegring forstås?....... 101
7.2.1
Tidligere erfaringer og situasjonen her og nå......................................... 101
7.2.2
Liten vits å bli kjent med noen på skolen ............................................... 102
7.2.3
Søvn ........................................................................................................ 103
Internett og internettrestriksjoner
–
mulig å snu døgnet i helgene?................ 105
8.
Mat og måltider ................................................................................................. 109
8.1
Sier noe om
–
og gjør noe med ..................................................................... 109
8.2
Uttrykk for omsorgshandlinger ..................................................................... 111
8.2.1
Forskningsstudie
om
mat-
og
måltidspraksiser
i
skotske
barneverninstitusjoner ......................................................................................... 113
8.3
Grunnlag for handlefrihet og muligheter for medvirkning? ......................... 114
9.
Fritid ................................................................................................................... 119
9.1
Interesser og fritidssysler .............................................................................. 119
9.2
Hvordan kunne miljøpersonalet bistå ungdommene i fritiden? .................... 120