GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6
ning under måltidet. I forbindelse med feltarbeidet gir ungdom uttrykk for at «stem-
ningen» og «maten som blir servert», har betydning for om de oppfatter at måltidet er
fint og hyggelig.
Gjennom feltarbeidet observeres til dels ulike tilnærminger blant de voksne i miljøper-
sonalgruppen med hensyn til matlaging og måltider. Noen trives på kjøkkenet og verd-
setter den delen av arbeidet som går ut på å lage mat og stelle i stand måltider i det
daglige og i helger. Andre trives mer eller mindre, eller ikke i det hele tatt. Det er også
slik at ungdommenes tilstedeværelse ved felles måltider varierer. Om ungdommene er
til stede eller ikke, ser ut til å avhenge av en rekke faktorer: hva som står på menyen,
dagsformen til ungdommen, tidligere (tillærte) mat- og måltidspraksiser, hvordan sam-
spill og stemning på huset blir oppfattet å være, og hvilke voksne som er til stede og
lager mat.
I tilknytning til mat og måltider drøftes også ungdommenes handlefrihet og muligheter
for medvirkning. Det pekes på hvordan ungdommenes handlefrihet varierer, blant an-
net fordi de voksne har ulike måter å håndheve mat- og måltidsrutiner på. Eksempelvis
varierer det om de voksne åpner for mellommåltider, fruktspising og egen matlaging
for de som ikke liker den maten som serveres. I forbindelse med mat- og måltidsritua-
ler kan ungdommene medvirke på ulike områder. Samtidig foreligger det en del struk-
turer og/eller rutiner som miljøpersonalet mer eller mindre følger, og som kan oppfat-
tes å hindre eller begrense ungdommenes medvirkning. For eksempel kan til dels ulik
tenkning og praksis når det gjelder å invitere ungdommene til å bidra i matlagingen, ha
betydning for ungdommenes reelle medvirkningsmuligheter
.
Fritid
drøfter og beskriver den tiden ungdommene har etter eller utenom skole og/eller
arbeid i forbindelse med institusjonsoppholdet. Fritiden kan oppleves som mer eller
mindre fri, og det er flere forhold som er interessante, og som synes å ha betydning i
denne forbindelse. Innledningsvis refereres det til en tidligere studie om barn og unges
fritid ved opphold i barneverninstitusjon (Ulset 2009; 2011). Forhold som ble presen-
tert i denne, bekreftes gjennom feltarbeidsstudien, men i den siste studien vektlegges
rapportering av hvordan miljøpersonalet evner å tilrettelegge og bistå i ungdommenes
fritid ut ifra ungdommenes ønsker og interesser, hvilken betydning oppholdets midler-
tidighet kan ha for ungdommenes strategier og valg i forhold til fritid og venner, og
hvordan ungdommenes innflytelse og medvirkning synes å variere etter væremåte,
ønsker og interesser.