Previous Page  16 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6

ning under måltidet. I forbindelse med feltarbeidet gir ungdom uttrykk for at «stem-

ningen» og «maten som blir servert», har betydning for om de oppfatter at måltidet er

fint og hyggelig.

Gjennom feltarbeidet observeres til dels ulike tilnærminger blant de voksne i miljøper-

sonalgruppen med hensyn til matlaging og måltider. Noen trives på kjøkkenet og verd-

setter den delen av arbeidet som går ut på å lage mat og stelle i stand måltider i det

daglige og i helger. Andre trives mer eller mindre, eller ikke i det hele tatt. Det er også

slik at ungdommenes tilstedeværelse ved felles måltider varierer. Om ungdommene er

til stede eller ikke, ser ut til å avhenge av en rekke faktorer: hva som står på menyen,

dagsformen til ungdommen, tidligere (tillærte) mat- og måltidspraksiser, hvordan sam-

spill og stemning på huset blir oppfattet å være, og hvilke voksne som er til stede og

lager mat.

I tilknytning til mat og måltider drøftes også ungdommenes handlefrihet og muligheter

for medvirkning. Det pekes på hvordan ungdommenes handlefrihet varierer, blant an-

net fordi de voksne har ulike måter å håndheve mat- og måltidsrutiner på. Eksempelvis

varierer det om de voksne åpner for mellommåltider, fruktspising og egen matlaging

for de som ikke liker den maten som serveres. I forbindelse med mat- og måltidsritua-

ler kan ungdommene medvirke på ulike områder. Samtidig foreligger det en del struk-

turer og/eller rutiner som miljøpersonalet mer eller mindre følger, og som kan oppfat-

tes å hindre eller begrense ungdommenes medvirkning. For eksempel kan til dels ulik

tenkning og praksis når det gjelder å invitere ungdommene til å bidra i matlagingen, ha

betydning for ungdommenes reelle medvirkningsmuligheter

.

Fritid

drøfter og beskriver den tiden ungdommene har etter eller utenom skole og/eller

arbeid i forbindelse med institusjonsoppholdet. Fritiden kan oppleves som mer eller

mindre fri, og det er flere forhold som er interessante, og som synes å ha betydning i

denne forbindelse. Innledningsvis refereres det til en tidligere studie om barn og unges

fritid ved opphold i barneverninstitusjon (Ulset 2009; 2011). Forhold som ble presen-

tert i denne, bekreftes gjennom feltarbeidsstudien, men i den siste studien vektlegges

rapportering av hvordan miljøpersonalet evner å tilrettelegge og bistå i ungdommenes

fritid ut ifra ungdommenes ønsker og interesser, hvilken betydning oppholdets midler-

tidighet kan ha for ungdommenes strategier og valg i forhold til fritid og venner, og

hvordan ungdommenes innflytelse og medvirkning synes å variere etter væremåte,

ønsker og interesser.