Previous Page  18 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8

Enkelte av ungdommene gir uttrykk for at de kjenner seg hindret i å ta kontakt med

jevnaldrende. De trekker blant annet frem institusjonens avsidesliggende plassering og

regler som personalet håndhever knyttet til dataspill og det å spille med andre på inter-

nett. For øvrig synes miljøpersonalet å være opptatt av å tilrettelegge for at ungdom-

mene skal ha mulighet til å opprettholde kontakt med venner de har fra før

fra hjem-

stedet

når de mener at slik kontakt er gunstig. Enkelte ungdommer reiser dessuten

hyppig hjem i helger og ferier og «styrer» denne kontakten selv. For andre begrenses

denne typen kontakt av den betydelige fysiske avstanden til hjemstedet, slik at deres

muligheter i praksis ligger i telefonsamtaler og sosiale medier.

Både gjennom observasjoner og samtaler fremgår det at ungdommene ved ungdoms-

hjemmet finner lag

og glede i hverandre. Mange bruker mye av fritiden sin sammen

med andre beboere. Bevegelser, handlinger og samspill synes å endres noe i takt med

de muligheter som årstidene gir. I vår- og sommermåneder drar de gjerne til sentrums-

området på ettermiddag og kveld. I høst- og vintermåneder er det mindre aktivitet

utendørs. Det hender at jentene og guttene samler seg og finner på noe sosialt, men

langt oftere holder jentene sammen (på den ene siden) og noen av guttene (på den

andre).

I samtaler og intervju med miljøpersonalet går det frem at de i utgangspunktet, stort

sett, er positive til at ungdommene inviterer mulige venner med hjem. Ungdommene

må imidlertid si ifra og spørre i forkant. Besøket bør vites om, være en del av planen

og helst ikke skje spontant. Dette av hensyn til den fastsatte timeplanen, diverse gjø-

remål og ikke minst de andre ungdommene som bor i enheten. Til tross for at persona-

let er positivt innstilt, viser det seg at ungdommene svært sjelden eller aldri har besøk

av jevnaldrende venner. De voksne mener at det kan være flere forhold som bidrar til

at dette blir et mønster: Ungdommene tør ikke / har ikke lyst siden de bor i en barne-

verninstitusjon, de får kanskje ikke innpass i skolen/klassemiljøet og knytter ikke

vennskap utenfor institusjonssettingen, og/eller de velger å bruke fritiden sin sammen

med de jevnaldrende de bor sammen med i ungdomshjemmet. Personalet gir ikke ut-

trykk for at de oppfatter at kravet om å si ifra på forhånd og å planlegge slike mulige

vennebesøk kan spille inn, men dette kan man ikke se bort ifra.

Longboardprosjektet

eller brettprosjektet, som det også omtales i kapitlet

beskriver

og fortolker et eksempel/en case hvor det foregår uformelt og meningsfylt samspill

mellom ungdom og voksne over tid, i fritiden og mot et felles mål. Kapitlet kaster lys

over deler av det sosiale liv ved ungdomshjemmet og viser hvordan igangsetting av et